Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
116111.no
116111.no

A-Å

Hvor mye trening er nok, og hvor mye er for mye?

Sliten jente på spinning (colourbox.com)
AKTIV: Helsedirektoratet anbefaler unge å være aktive i minst én time hver dag. Med ”aktiv” mener de ALL bevegelse du gjør i løpet av dagen.

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Offentlig og kvalitetssikret
Sliten jente på spinning (colourbox.com)
AKTIV: Helsedirektoratet anbefaler unge å være aktive i minst én time hver dag. Med ”aktiv” mener de ALL bevegelse du gjør i løpet av dagen.

I media finne man mange ulike uttalelser om hvor ofte man bør trene, noe som kan være forvirrende. Det er dessverre ingen fasit på hvor mye trening som er nok, eller hvor mye trening som blir for mye. Det er fordi det varierer fra person til person og kommer helt an på hvilken trening du utfører, treningsgrunnlaget ditt og hvor mye hvile (restitusjon) du får mellom øktene. Denne artikkelen gir deg altså ingen fasit på hvor mye trening som er passe, MEN den gir deg forhåpentligvis noen råd for hvor mye trening som kan være passe for deg - og råd dersom treningen har begynt å ta for stor plass i livet ditt.

Trening gir deg bedre helse og en sterkere kropp!

Helsedirektoratet anbefaler barn og unge til å være aktive i minst én time hver dag. Med ”aktiv” mener man ALL bevegelse man gjør i løpet av dagen (gå, løpe, ha gym, gå i trapper, rydde rommet og så videre). Man bør være aktiv med høy intensitet minst tre ganger i uken og da utføre aktiviteter/trening som øker muskelstyrke. Høy intensitet er når pusten går mye raskere enn vanlig, for eksempel ved løping.

Hvor mye trening er bra?

Hvis man er aktiv i MER enn én time til dagen vil det gi enda bedre helse. All trening er bedre enn ingen trening, men for å få en god helseeffekt er det lurt å trene regelmessig (2-3 dager i uken). Det er veldig viktig å kjenne at man kan ha det gøy når man trener, nettopp fordi det da er større sjans for at man klarer å trene regelmessig. Her kan dere lese mer om å ha det gøy på trening.

Noen ønsker kanskje å trene flere dager i uken, fordi de synes det er gøy, eller satser på en idrett. Her kan du lese mer om det å satse på en idrett.

Det er på ingen måte nødvendig å trene hver dag, og heller ikke mange timer til dagen! Mye viktigere er det at den treningen man gjør er variert, og av god kvalitet. Trening er ikke alltid gøy, og de dagene man kjenner at man ikke har lyst eller orker å trene er det faktisk helt lov å ta fri fra treningen. Men ofte kan trening hjelpe på humøret og være lettere å gjennomføre når man først kommer seg på trening.

Kroppen trenger næring og tid til å hente seg inn etter trening

Rett etter en treningsøkt er det slik at musklene i kroppen blir brutt ned, men hvis vi tilfører den nok næring og hvile/restitusjon klarer den å bygge seg opp igjen og bli sterkere av treningen. Tips til hva du bør spise før og etter trening.

Jo hardere treningsøkten er, jo lenger tid trenger kroppen til å hente seg inn igjen. En tung treningsøkt med høy intensitet krever for eksempel mer restitusjon enn en rolig gåtur i én time. Hvis vi IKKE gir kroppen næring eller hvile vil ikke kroppen få tid til å bygge seg opp igjen. Resultatene fra treningen kan da utebli. Uten næring og hvile vil ikke kroppen heller ha energi til å klare å trene. Kroppen kan si ifra hvis den får for mye trening og for lite hvile, for eksempel ved at man mangler energi og ved at man får skader. Når man over tid ikke lar kroppen hente seg inn igjen etter trening, kan det oppstå overbelastning eller overtrening.

Som reaksjon på veldig utmattende trening, kan man få noe som heter rabdomyolyse. Det handler om at store mengder muskelceller dør, og innholdet i dem lekker ut i blodet. Rabdomyolyse er ikke veldig vanlig, men kan være svært alvorlig, og det er derfor viktig å vite om den. Noen av tegnene på sykdommen er rødlig urin (te-farget), feber, slapphet, magesmerter og kvalme. Det er viktig å ta kontakt med helsepersonell dersom man har slike symptomer i forbindelse med trening.

Når treningen tar overhånd

Noen kan ha lyst å trene hver dag fordi de føler at de MÅ det av ulike grunner. Hvis man over en lengre periode pusher kroppen for mye og kjenner at treningen ikke er gøy er det verken bra for humøret ditt eller kroppen din. Kanskje blir du veldig stresset og sur hvis du går glipp av en treningsøkt, og kanskje avlyser du avtaler som du til vanlig hadde hatt veldig lyst å bli med på for å heller gå å trene. Dette kan være tegn på at treningen tar for mye plass i livet ditt.

Hvis du er usikker på om du er overtrent eller opplever at treningen tar over livet ditt er det lurt å snakke med noen voksne, for eksempel foreldre, helsesøster eller lærere.

Tips til hvordan man kan ha et sunt forhold til trening

  • Finn noe du liker å trene, da er det lettere å fortsette med treningen
  • Tren regelmessig og husk at du gjør en stor tjeneste til deg selv og helsen din når du trener. Det er IKKE nødvendig å trene hver dag!
  • All trening er bedre enn ingen trening
  • For å få energi til å trene er det viktig med nok næring og nok hvile
  • Det er GREIT å ikke trene hvis man ikke har lyst
  • Ikke la treningen komme i veien for å gjøre andre kjekke ting i hverdagen
  • Husk å få nok hvile (restitusjon) og mat mellom treningsøktene dine, slik at kroppen har nok energi til å yte på trening og for å unngå at man blir utslitt
  • Hvis du er usikker på om du er overtrent eller opplever at treningen tar over livet ditt er det lurt å snakke med noen voksne, for eksempel foreldre, helsesøster eller lærere.
  • Hvis du opplever symptomer på overtrening bør du ta kontakt med lege


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined method Article::getWrittenBy() in /var/www/paal.ung.no/www/views/articles/article.default.inc.php:170 Stack trace: #0 /var/www/paal.ung.no/www/common.inc.php(165): include() #1 /var/www/paal.ung.no/www/views/article_temp.html.php(29): loadTemplate('articles/articl...', Array) #2 /var/www/paal.ung.no/www/index.php(214): include('/var/www/paal.u...') #3 {main} thrown in /var/www/paal.ung.no/www/views/articles/article.default.inc.php on line 170