Hopp til hovedinnholdet

Dette bør du vite om reklame

Reklameskilt med sakg 50 %  (Colourbox.com)
REKLAME: Vi blir alle påvirket av reklame. Derfor er det lurt å være kritisk og bevisst på det du gjør, slik at du ikke lar deg påvirke og f.eks. kjøper ting du ikke trenger fordi du kom over et salg.

Visste du at ungdommer er en populær målgruppe for reklame? Og at all reklame bevisst er laget for å henvende seg til våre følelser, lyster eller ønsker, slik at vi lar oss overbevise!

Offentlig og kvalitetssikret
Reklameskilt med sakg 50 %  (Colourbox.com)
REKLAME: Vi blir alle påvirket av reklame. Derfor er det lurt å være kritisk og bevisst på det du gjør, slik at du ikke lar deg påvirke og f.eks. kjøper ting du ikke trenger fordi du kom over et salg.

Reklame kommer av det latinske ordet reklamare som betyr å rope ut og stadig gjenta. Reklame er et av de viktigste hjelpemidlene butikker, organisasjoner, nettsteder og lignende bruker for å få solgt sine varer og tjenester - og vi lar oss alle påvirke.

 

Vi blir påvirket!

Hver dag blir vi utsatt for reklame i ulik grad. Reklame brukes i sosiale medier, på bussen, i butikken, på tv og stort sett alle steder mennesker oppholder seg. Reklame brukes for å vise oss ulike varer som finnes, men også for å spille på følelser, behov og ønsker - sånn at vi gjør det reklamen ber oss om, eller kjøper noe vi bare MÅ ha.

Reklame retter seg ofte inn mot ulike aldersgrupper, målgrupper og lignende i samfunnet, men utgangspunktet er det samme; å tiltrekke seg oppmerksomhet, og å få den potensielle kunden og kjøperen interessert i det som reklameres for.

Spennvidden på hvem man reklamerer for kan altså være både stor og smal, avhengig av produktet man selger, og hvem som kan ha interesse for det. Det er likevel viktig å vite at alle mennesker utsettes for, og er et yndet objekt for reklame - uansett samfunnsmessig tilhørighet.

 

Hvorfor reklamerer man?

Firmaer, institusjoner, organisasjoner, butikker og privatpersoner bruker reklame som virkemiddel, og målet er alltid å selge og reklamere for et produkt eller en tjeneste som tilbys.

Eksempel: En nyetablert bedrift med et stort ønske om å markedsføre seg selv overfor potensielle kunder eller sin bestemte målgruppe, kan starte opp en reklamekampanje. Dette kan de gjøre ved å trykke opp flyers, sette inn annonser på nettet, i sosiale medier, i aviser, på tv og lignende. Dette gjør de for å spre sitt budskap, og gjøre folk oppmerksomme på produkter, varer eller tjenester de tilbyr.

Butikker, firmaer, selskaper og lignende bruker alle reklame som hjelpemiddel, for å nå ut til deg og meg.

 

Ungdommer - en populær målgruppe:

Noen målgrupper er større og mer interessante for den som reklamerer. Mange mener nok at ungdom er mer mottakelige for reklame enn voksne, fordi en som er ung har mindre erfaring og derfor mindre mulighet for å kunne dømme reklame kritisk. I tillegg er de fleste ungdommer i en fase hvor de prøver å finne sin egen identitet og plassering i miljøet og samfunnet. Dermed kan det også være ekstra vanskelig for denne gruppen å ha et bevisst og fokusert forhold til reklame.

Noen spesielle produkter eller tjenester, slik som mobiler, klesmerker, apper eller lignende brukes også mye av ungdom, og da vil ungdommer være en naturlig målgruppe for reklame av disse produktene og tjenestene.

Ikke uventet vil mange selskaper forsøke å utnytte ungdommers sårbarhet og usikkerhet, og mange reklamer bruker gjerne virkemidler i reklamer som de vet vil treffe ungdommen. Derfor er det viktig å alltid være kritisk overfor reklame, og tenke nøye gjennom om du virkelig ønsker/trenger dette produktet, eller om du har latt deg påvirke av en reklame.

 

Hvordan bør vi forholde oss til reklame?

En god huskeregel er å vite at reklame ikke bryr seg om deg som person og enkeltmenneske. Reklame er bevisst utformet av eksperter, og er laget for å henvende seg til menneskers følelser, lyster og ønsker, for å skape et kunstig behov av at man trenger eller mangler akkuratt dette produktet.

Særlig barn og ungdom står overfor et økende kommersielt press i hverdagen. De utsettes for kjøpepress, identitetspåvirkning og makt fra både grupper og enkeltpersoner i miljøet og samfunnet. Dette er noe av grunnen til at Forbrukertilsynet ønsker reklamefrie skoler i Norge. Det er også ønskelig blant organisasjoner, offentlige etater og reklamebransjen selv, at skolen skal være barnas frisone hvor de ikke utsettes for reklame eller kjøpepress.

 

Ikke la deg påvirke!

Neste gang du besøker en butikk, eller er innom en nettbutikk - prøv å vær bevisst på det du gjør. Trenger du egentlig den varen, eller titter du bare for å fordrive tiden? Husk også på at både nettbutikker og vanlige butikker er utformet med lys, farger og musikk som skal forsøke å påvirke deg som kjøper. Jo større og mer tiltrekkende en salgsplakat er, jo enklere er det å få din oppmerksomhet!

Tenker du på deg selv som et lett bytte tiltrukket av en vare på grunn av et salgstriks, ser du plutselig deg selv som et "offer". Og hvem vil vel være det?

 

Vær kritisk

  • Spør deg selv om du blir gladere eller lykkeligere bare du får dette produktet.
  • Trenger du virkelig det du kjøper?
  • Har du råd til det du ønsker deg?
  • Er dette virkelig deg?
  • Dropp impulskjøp.

Skrevet av:
Tore Andre Øyås, frilanser
Sist oppdatert:
07.01.2019
Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Spørsmål og svar

Er det lov med reklame rettet mot barn?
Hei Du har rett til at det ikke er lov for norske tv-selskaper å sende reklame rettet mot barn, men norsk lov gjelder ikke for utenlandske fjernsyns...
Hvilken betydning kan reklame for rusmidler ha?
Hei Reklame generelt lages for å få folk til å kjøpe visse produkter. Produktet blir gjerne fremstilt som noe positivt og målet er å få seeren...
Kommer det til å bli fritt for reklamer?
Hei Takk for at du skriver til oss og beklager for sent svar! Dette er et spennende og relevant tema! I dagens samfunn er det fleste produkter avhen...
Hva som skjer når mediene utfordrer pressens eget regelverk?
Hei Dette høres ut som en skoleoppgave?   Jeg vil tipse deg til å søke opp mer informasjon om presseetikk,  redaktørers ansvar og redaktørp...