Hopp til hovedinnholdet

Hvordan få høyere forbrenning og gå ned i vekt?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, jente 11 år her blir 12. 1.59/60 høy og har hatt mensen i ca et år snart. Lurer på noen spm Veier rundt 44/47 kg er dette vanlig? Vil gå ned i vekt trener ca 4-6 ganger i uka Kasta mye opp maten min for noen måneder siden og da gikk jeg ned til 41 kg, vil egt begynne med dette igjen men først vil jeg prøve andre ting for å gå ned i vekt. Hvordan få høyere forbrenning uten å begynne å spise mer? Og er det vanlig å spise rundt 204 kcal til frokost? Hvordan få vekk arr? Har 242 arr etter selvskading.. Ikke be meg søke etter helsesøser ens btw. Nå som jeg er i puberteten, så går jeg jo mye opp i veekt osv, vil jeg gå ned i vekt igjen etter hvert? Hvordan unngå å få panikkanfall når hver gang du stresser med lekser elr ser rot elr bare stresser/gråter? Og hvordan få vekk panikkanfallet? Er det greit å ta rundt 200 sit ups hver dag? Hvor mye mer veier muskler enn fett? Hilsen, jente snart 12!

Besvart 04.04.2018 21:20
 

Svar
Hei

Det høres ut som du har det veldig strevsomt med slitsomme tanker om mat og vekt, i tillegg til at du forteller om panikkanfall og selvskading. Jeg synes ikke at det er greit at du går med dette strevet alene. Du vil ikke at jeg skal anbefale deg å kontakte helsesøster, men det er svært viktig at du ikke sitter alene med dette. Det er for tungt, og det finnes hjelp for dette. Jeg ber deg likevel kontakte en voksen du kan snakke med, for eksempel foreldene dine, slik at du kan dele dette med noen og få hjelp.

Vekten din er helt normal og du skal ikke gå ned i vekt. Det er økt matinntak som øker forbrenningen. Mindre mat og oppkast senker derimot forbrenningen. Dette er naturlig fordi kroppen prøver å nyttegjøre seg det den får på best mulig måte. Får den mye mat kan den forbrenne mye. Får den for lite må den spare på det den har og senke forbrenningen. 

Som du sier selv skal du opp i vekt grunnet puberteten. Det er også slik at organer, benbygning med mer skal utvikle seg i enda noen år. Dette krever at kroppen har høy nok vekt. For lav vekt kan stoppe hele utviklingen.

Det høres ut som du trener for mye og spiser lite. Det er mye med 200 situps og lite med 200 kalorier til frokost når man er så aktiv. Du kan lese om kosthold her: Tips til å spise riktig

Når det gjelder arr etter selvskading legger jeg ved en artikkel som kan være fin å lese.

Panikkanfallene du skriver om kan du få hjelp med. Det finnes god hjelp, men det avhenger av at du snakker med noen om dette. Du kan lese om dette her: Panikkangst

Jeg legger ved flere artikler du kan se på nedenfor.

Vennlig hilsen psykiatrisk sykepleier/familieterapeut

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Har jeg en spiseforstyrrelse?

Jente ved toalett ser på vekt (www.colourbox.com)

Grensen for når et anstrengt forhold til mat og kropp går over i en spiseforstyrrelse er glidende. Lurer du på om du er i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse, kan du få noen svar som er til hjelp i denne artikkelen.

Les mer

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Hvor mye trening er nok, og hvor mye er for mye?

Sliten jente på spinning (colourbox.com)

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Les mer

Har du arr?

Arr på en arm (colourbox.dk)

Ett arr, mange arr, dype arr, grunne arr. Hvordan vil de bli og hva kan gjøres?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Spiseforstyrrelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om spiseforstyrrelser