Hopp til hovedinnholdet

Er det greit for meg som trener mye å spise usunn mat midt i uka?

Jente 17 år
 

Spørsmål

jeg trener ca 15t i uka, er 165 høy og veier 51 kg, relativt sterk likevel. jeg spiller håndball hvor det egentlig er en fordel å ha litt størrelse. på samtaler med treneren min sier han at jeg bør legge på meg og spise mer. han sier også at jeg bør spise mer mat som er karakterisert som "usunn for folkehelsa", men påpeker at det er fordelaktig for spesielt meg (men også generelt for idrettsutøvere med et såpass høyt energibehov). problemet er at jeg klarer ikke spise slike ting uten å få dårlig samvittighet, spesielt ikke hvis det er i ukedagene. jeg har aldri sagt til noen at jeg ikke klarer det, så når jeg takker nei til kake osv, tror jeg andre tror det er fordi jeg ikke har lyst på. sannheten er at jeg ikke klarer spise det, begynt å bli vanskeligere å unne meg i helga nå også. spm mitt er om det er sant at jeg gjerne kan spise slike ting også i uka og at det vil virke positivt for både prestasjon og kropp, og lurer også på hva jeg kan gjøre med følelsene til mat

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Ønsker du selv å legge på deg? Du sier at treneren din sier at du bør legge på deg, og at det er en fordel å ha litt størrelse. Husk at du ikke skal føle på et press til å legge på deg om du ikke selv ønsker det.

Dessuten finnes det sunne måter å gå opp i vekt på. Man trenger ikke spise junkfood for å gå opp i vekt. Om du skulle ønske å gå opp i vekt, så kan dette være god råd å prøve ut:

  • Bruk et tykt lag myk margarin på brødet
  • Legg til en ekstra brødskive til alle brødmåltider
  • Bruk mye pålegg, helst kaloririke: majones, rekesalat, italiensk salat o.l, remulade, peanøttsmør, makrell i tomat. Eller proteinrike: leverpostei, ost, kjøttpålegg, fiskepålegg, egg.
  • Bruk lettmelk eller helmelk som drikke til måltidene
  • Rør inn 1-2 ss raps-/olivenolje i yoghurt og havregrøt
  • Lag supper og sauser med ekstra smør/margarin, matolje eller fløte
  • Ha raps-/olivenolje på salaten
  • Ha raps-/olivenolje i smoothie
  • Bruk ofte fet fisk (laks, makrell, ørret, kveite) i stedet for mager fisk (torsk, sei)
  • Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid
  • Spis kveldsmat hver dag
  • Unngå å bruke lettprodukter
  • Nøtter er veldig kaloririke, og kan spises som et mellommåltid eller på slutten av et måltid. Spis gjerne 2 never nøtter (mandler, valnøtter) flere ganger om dagen

Matolje kan tilføres i overraskende mye mat. Velg rapsolje eller olivenolje, da disse har det sunneste fettet.

Du skriver at du får dårlig samvittighet om du spiser noe usunt, og ikke klarer å unne deg et kakestykke når du er på besøk. Det høres ikke så greit ut. Husk at vi kan alle sammen spise litt usunt av og til, uten at det er negativt for helsa vår. Kroppen vår tåler fint at vi spiser litt kake, godteri, chips eller usunne middager av og til. Det er hvis man spiser dette mange dager i uka at det kan bli dårlig for helsa. Du må ikke få dårlig samvittighet av å ta et kakestykke av og til, det gjør virkelig ikke noe negativt for kroppen din.

Det er positivt for prestasjonen din at du spiser nok mat. Når man trener 15t i uka så trenger man mye mer mat enn andre på samme alder. Men du må fortsatt spise næringsrik mat for å prestere godt på trening. Man gjør det mye bedre om man spiser sunn mat som havregryn og brødskiver, enn om man spiser pizza og burger. Jeg er derfor ikke helt enig i treneren din som sier at du skal spise usunn mat for å prestere. Fiber gir langvarig energi og gjør at man kan holde seg aktiv lenge uten å gå tom. Spiser man hvitt mel og fett, som det er i hamburger og pizza, så holder man ikke like lenge.

Her kan du lese mer om hva man bør spise før og etter trening.'

Det er mulig treneren din tenker at du skal spise usunn mat for å legge på deg. Men du kan altså legge på deg på en sunn måte ved å følge rådene over, og det vil være bedre. Samtidig så tåler du helt fint å spise noe usunt av og til.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Hvor mye trening er nok, og hvor mye er for mye?

Mann som løper(colourbox.com)

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Få i deg riktig type fett

Bilde av kjøtt- og meieriprodukter og litt potetgull. (www.colourbox.com)

Kostholdet vårt må inneholde fett, men noe fett er sunnere å spise enn annet.

Les mer

Eg har ei lav vekt- kva skal eg gjøre?

Veier seg på badevekt (colourbox.com)

Nokon synast dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast genar, at ein et for lite i forhald til eins energiforbruk eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan være vanskeleg, og kan ta tid.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening