Hopp til hovedinnholdet

Må jeg spise på kvelden etter jeg har trent?

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Greit så jeg har selv trening hver eneste dag, pleier ofte å være slik som 300 push ups om kvelden for bryst i strekk og 10 minutter mage muskel trening, men jeg gjør det på kvelden pleier ikke å være sulten etter, spørsmålet mitt er om hva skjer hvis jeg ikke spiser etter? Kan det gjøre styrken minn lavere eller går den fortsatt opp? trenger jeg kjøtt etter trent? eller går det med før og? Det er forvirrende siden jeg har alltid mat før kvelds treningen min, lurer på om det er feil og gjøre denne måten.

Besvart 14.11.2018 11:27
 

Svar
Hei!

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Så flink du er som trener hjemme på egen hånd. Jeg forstår det sånn at du trener disse øvelsene etter du har spist kveldsmat. Så lenge du har spist et godt måltid før trening, og det ikke er alt for mange timer fra du spiser kveldsmat til du legger deg, så er det ikke noe problem at du ikke spiser etterpå. Hvis du trener lenge, la oss si en times tid, med høy intensitet, så trenger du mat etterpå. Men hvis du gjør ulike styrkeøvelser som du ikke bruker så lang tid på, så trenger du ikke spise etterpå, om du har spist et godt måltid en times tid før treningen.

Man må ikke ha kjøtt etter trening. Men man trenger å ha et kosthold med nok kalorier i løpet av dagen for å legge på seg muskler. Det betyr at du må passe på at du får i deg nok mat i løpet av dagen, hvis ikke vil du ikke merke noen effekt av treningen. Før trening kan du gjerne spise grove brødskiver med proteinrikt pålegg (egg, makrell i tomat, cottage cheese, ost og skinke), eller en porsjon havregrøt.

Du kan eventuelt ta en banan etter trening? Det er kjapt og enkelt, og vil fylle opp karbohydratlageret ditt som du har brukt litt av under treningen.

Vi har skrevet en artikkel om hva man bør spise før og etter trening, ta en titt på denne!

Husk at musklene dine trenger hvile av og til, så du burde ikke trene både bryst og mage hver eneste dag. Prøv å fordel de ulike muskelgruppene mellom flere dager, slik at du også får noen hviledager.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Hvor mye trening er nok, og hvor mye er for mye?

Mann som løper(colourbox.com)

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og mat
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og mat