Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg like løping bedre?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en jente på 15 år, og går vg1 helse- og oppvekstfag. I gym denne uken har vi orientering, og jeg gruer meg skikkelig. Jeg hater nemlig løping og kondisjonstrening. Siden jeg går på fotball på fritiden sier alle at jeg bare lyver når jeg sier at jeg er dårlig på løping og har dårlig kondis. Sannheten er at jeg hater det. Hvordan kan jeg få bedre motivasjon til løping, og føle at jeg presterer bra og samtidig ha det gøy med løping?

Besvart 17.10.2018 20:25
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Først og fremst vil jeg si at det faktisk er helt greit å hate løping. Vi er forskjellige, og vi liker forskjellige aktiviteter. Hvis du trives med fotball, så er jo det flott. Men selv om det i og for seg er en kondisjonsidrett og, så er fotballkondisjonen helt annerledes enn kondisjonen man får ved å løpe lengre strekninger. I fotball er det korte løp i høy fart. Da er det helt naturlig at jevn løping i et annet tempo vil føles tungt. 

I tillegg blir man jo motivert til å løpe på fotballbanen av lagvenninner, ballen og konkurransen. 

Men det betyr ikke at du ikke kan få glede av løping. Gymtimen er jo en veldig spesiell setting, hvor mange med ulik bevegelseserfaring skal gjøre de samme tingene og prestasjonen måles. Selv om du jo skal få en karakter i faget, er mitt tips til deg å se litt på gymmen som et fag hvor du før prøvd ulike aktiviteter du ellers ikke vil få prøvd, og kanskje finner du noe du faktisk vil gjøre mer av videre. 

Orientering handler vel så mye om å kunne bruke kart og kompass som å løpe, så kanskje kan det bli en bedre opplevelse enn det du tror?

Men for å svare på spørsmålet ditt, så tenker jeg at hvis du har lyst til å få mer glede av løping, så må du starte på et nivå hvor du kjenner at du klarer det. Det behøver ikke være lange turer i begynnelsen, 10 eller 20 minutter er mye bedre enn ingenting. Kanskje har du en god venninne som du kan løpe med, eller en motiverende spilleliste? hvis du har mulighet til å løpe i skogen eller i naturen, kan opplevelsen av å være ute gjøre at løpingen blir mer gøy. 

Løping kan gjøres på ulike måter, både ved rolige turer og intervaller. Kanskje er intervaller noe som kan passe for deg? Prøv deg litt frem. Men løp for din egen del, ikke for å bevise noe for andre.

Som med annen trening, blir man bedre etterhvert, og da blir det ofte både lettere og mer gøy. Det er ofte de første gangene som kan være litt ekstra kjipe. 

Jeg legger ved en artikkel med tips til hvordan du kan trene kondisjon. 

Prøv deg frem. Men hvis du ikke liker å løpe, så ikke tving deg selv til det. Gjør heller noe annet du synes er gøy. Kondisjonstrening kan være sykling, svømming, ballspill, langrenn, hoppe tau, dans og mange andre ting. Så det viktige er faktisk at du gjør det du liker! 

Lykke til!

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Fakta om kondisjonstrening

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Hvordan bør du trene utholdenhetstrening? Treningseksperten vår gir deg tipsene!

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Dette skjer i kroppen når du trener

I denne artikkelen forklarer vi hva som skjer i kroppen ved trening, både under trening og som følge av trening.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kondisjonstrening
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kondisjonstrening