Hopp til hovedinnholdet

Kan jeg får skader hvis jeg løfter vekter på 20 kg?

Gutt 13 år
 

Spørsmål

Jeg lurer på om jeg kan få skader viss jeg løfter vekter/benkpress på ca. 20kg?

Besvart 14.01.2019 09:35
 

Svar
Hei

Å trene styrketrening er stort sett bra for kroppen. Men hvis man trener med så tunge vekter at man ikke klarer å gjøre øvelsen riktig, er det ikke så bra. Det kan potensielt oppstå skader.

Hvordan du skal trene avhenger også av hvor vant kroppen din er til trening. Hvis du har trent styrke i flere år og har god teknikk, går det som regel helt fint å trene med litt vekter. Hvor tunge vekter man kan ha kommer jo også an på hvor mye erfaring du har med trening, og hvor sterk du er. En grei tommelfingerregel er at du skal klare 6-8 repetisjoner eller mer i hvert sett.

Jeg anbefaler deg å få en voksen som har kunnskap om trening til å se at du gjør øvelsen riktig, og følge deg opp på treningen.

Hvis du får vondt under eller etter treningen (annet enn stølhet), kan det ære et tegn på at øvelsen ikke er så god for deg. 

Du behøver heller ikke bruke vekter når du trener. Å gjøre øvelser med egen kroppsvekt kan være minst like god trening, og du får ofte brukt større deler av kroppen. Vi anbefaler ofte ungdom på din alder å starte med denne type øvelser fremfor trening med vekter. Ulike varianter av push ups trener for eksempel de samme muskelgruppene som benkpress gjør.

Du kan lese mer om styrketrening i artiklene under, og se tips til øvelser med egen kroppsvekt.

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Det du trenger å vite om styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, for å gå ned i vekt, for å bedre helsa eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer

Styrketrening, vekst og pubertet

Rom med vekter for å trene styrke (colourbox.dk)

Kan jeg stoppe å vokse hvis jeg trener med tunge vekter? Hvordan får jeg raskt store og tydelige muskler? Jeg trener mer enn kameratene mine. Hvorfor har de større muskler enn meg?

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Skader
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om skader