Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg bli glad igjen?

Jente 18 år
 

Spørsmål

Hei Jeg har det siste halvåret hatt et problem med meg selv. Jeg er svært sjelden glad, lett irritabel, negativ og sur. Det startet rundt i Februar i fjor, hvor jeg falt i en lettere depprisjon. Det var tungt og frusterende, og etterhvert begynte jeg å la det gå utover vennene mine. Jeg ville begynne å svare de surt og ble irritabel. Det var verst i juni, da vi var på en venninne tur sammen i fem dager, siste dagen var jeg så sur og vanskelig å ha med å gjøre at jeg hadde nedtelling til flyet vårt tok oss hjem. Nå som det er skole igjen, og jeg ønsker å bli glad igjen, postiv og meg selv igjen, men ting er vanskeligere enn så. Jeg har det langt verre nå, jeg er negativ hver eneste dag, sur på nærmest alle. Selv om skole går greit vet jeg ikke hvor lenge jeg orker denne tilstanden. Jeg er kjempe glad i vennene mine, de fortjener langt bedre enn meg. Jeg er livredd for å bli depprimert igjen. Hva er galt med meg? Hvordan kan jeg bli glad igjen?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss. 

 Du skriver at du har følt deg deprimert tidligere, og at du føler deg i dårlig humør og at du er mye irritabel. Jeg synes det høres strevsomt ut å ha det sånn, og jeg tenker du sikkert er sliten og lei av å ha det slik. Jeg synes du klarer å beskriver og reflektere om hvordan du har det på en god og moden måte, dette er et godt utgangspunkt for å finne mer ut av dette og få det bedre. Det er også bra at du skriver om det og ønsker hjelp til å finne mer ut av dette. 

Hvis dette plager deg mye, tror jeg det kan være til hjelp for deg å snakke med noen om det. Når man deler vonde tanker og følelser, får man sortert litt i dem, man kan også få gode råd og støtte fra den man snakker med. Mange ungdommer synes det er vanskelig å søke hjelp, en del er bekymret for å bli misforstått, ikke bli tatt på alvor og synes det er vanskelig å forklare negative tanker og følelser. Jeg tror mange også er usikre på om det vil være til hjelp, men vi vet at det å sette ord på tunge tanker hjelper og at det er viktig å oppsøke en som har kunnskap om det man strever med.

Hvis ønsker hjelp, kan du gå til rådgiver, sosiallærer eller helsesøster eller på skolen din. En annen mulighet er Helsestasjonen for ungdom der du bor, der jobber det helsesøster og lege, og ofte også psykolog eller psykiatrisk sykepleier. Du kan gå til Helsestasjonen for ungdom uten å ha bestilt time på forhånd, og på nettsiden til kommunen du bor i kan du finne åpningstider og hvor de holder til.

Hvis du har hatt en ekstra vanskelig periode i det siste, kan det være smart å tenke gjennom om det er noe i livet ditt som stresser deg mye. Stress gjør oss dårligere i stand til å styre følelsene våre, og kanskje kan det bli lettere hvis du finner noe som kan dempe stresset ditt. 

Det finnes også tips om hvordan man kan jobbe litt på egen hånd. Noe som kan hjelpe, er å forsøke å finne på ting og være mer i aktivitet. Du kan kanskje tenke litt over hva du liker å gjøre og hva du kan finne på når alt føles vondt. Lag gjerne en liste over aktiviteter du liker, da kan du se på den når du føler det blir tungt. Slike aktiviteter kan for eksempel være å se en film, lage mat, gå en tur eller være med venner. Noen ganger kan man føle at man ikke har energi eller er i humør til å gjøre noe, men vi det å gjøre ting kan gi en bedre følelse etterpå. 

Når man har det tungt, påvirker det også tankene våre. Mange får mer negative tanker og bekymringer, og dette kan være slitsomt og gjøre at man blir irritert og trist. Slike negative tanker er ofte ubehagelige og urealistiske.  Man kan trene seg litt på å finne ut av de negative tankene sine, og etter hvert øve seg på å finne mer positive tanker. Du kan lese mer om hvordan du kan jobbe med dette i artiklene jeg har lagt ved under.

Jeg håper dette svaret var til hjelp for deg og at du vil få det bedre framover. Ta godt vare på deg selv og husk at du er en viktig og verdifull person. Lykke til videre!

Hilsen psykologen
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Har du det ikke bra? Slik kan du hjelpe deg selv

jente deppa

Den som ikke har det så bra, kan ofte føle andres gode råd som slitsomme. Som det der med å prate med en voksen. Hvor lett er det egentlig når man har det som værst og ikke engang klarer å fortelle det til sine foreldre? her kommer i alle fall noen tips fra psykologer og andre som vet hva man kan gjøre om man har det trist.

Les mer

Oversikt over gode hjelpetjenester

Jenter bruker mobilen sin (colourbox.com)

Her finner du oversikt over gode hjelpetjenester for deg som har det litt vanskelig for tiden, eller deg som har spørsmål om alt fra problemer hjemme, alkohol, kropp og helse, til verneplikt og førerkort.

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting!

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Er det vanskelig å snakke med foreldrene dine om personlige ting? Åpenhet og tillit vil alltid lønne seg i det lange løp, og husk at foreldre ikke alltid er like håpløse som du tror, og ofte kan hjelpe deg om du trenger det.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Annen bevisstgjøring og stukturering i hverdagen kan også være til hjelp.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Deprimert
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om deprimert