Hopp til hovedinnholdet

Jeg tenker mye på eksistensielle spørsmål. 

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har tenkt utrolig mye på eksistensielle spørsmål i det siste om hvorfor jeg er den jeg er og hvorfor ting er som de er og hvor alt kommer fra osv. og jeg tenker nesten bare dype tanker hele tiden! Jeg kjenner jeg kan bli ganske sliten i hodet av det! Kan til tider føle meg litt smådepressiv også Jeg vet ikke hvorfor jeg tenker så mye på det? Kan det være en spesiell grunn for det, og er det normale tanker å ha i hodet fra når man utvikler seg fra ungdom til voksen?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet. Du beskriver å ha mange tanker som gjør deg både sliten og bekymret, og du lurer på om dette er normalt i ungdomstiden. Det er bra at du sjekker dette nærmere ved å ta kontakt med oss. Når man reagerer på sine egne tanker og følelser er det både modent og lurt å spørre om hva andre syns, slik at man ikke er alene med det som skjer på innsiden.

Du er ikke alene om å tenke slik som du beskriver. Det er ikke uvanlig at folk på din alder plutselig får en periode der de tenker mye på eksistensielle spørsmål som kan virke ganske svimlende. Som regel henger det sammen med at man er på vei inn i en ny og mer voksen fase av livet, og at man holder på å utvikle seg til å tenke mer abstrakt enn før. Du er jo i en alder der mye skjer, og trolig kan du forstå disse tankene som en helt normal del av utviklingen din. 

Heldigvis er det slik at de ”store tankene” for de aller fleste mister mye av sin skremmende betydning etter hvert som man blir eldre eller kommer seg gjennom overgangen til nye faser i livet.

Likevel er det viktig at du har det greit her og nå. Det fins gode måter å jobbe med det du beskriver på, noe kan du gjøre selv og du kan også få hjelp for det. Prøv å snakke med noen du stoler på om hva du tenker. Har du god dialog med dine foreldre kan du forsøke å ta det opp med dem, slik at de kan gi deg støtte og være ekstra oppmerksomme på hvordan du har det. 

Du kan også gå til helsesøster på skolen, helsestasjon for ungdom eller du kan prøve å ringe til hjelpetelefonen på nummer 116123. Det er gratis å ringe hjelpetelefonen og da kan du prate med noen anonymt. 

Hvis man bruker mye tid på å tenke, gruble og bekymre seg, kan de vonde følelsene og de bekymrede tankene bli forsterket. Det kan ofte hjelpe å utforske de negative tankene og hvordan de påvirker deg. Da kan du forsøke å finne ut hvordan livet ditt er her og nå og hvordan du selv kan påvirke hvordan du har det.

Du kan også forsøke å spørre deg selv: "er disse tankene til hjelp for meg?" eller "er det nyttig for meg å bekymre meg eller tenke så mye på dette?" Du kan lese mer om hvordan du kan jobbe med tankene dine i artiklene jeg har lagt ved under. 

Kanskje kan det hjelpe å prøve å tenke at du kan utsette de strevsomme tankene til et spesielt klokkeslett, for eksempel bli enig med deg selv om at du har lov å tenke på det igjen når du våkner, eller feks et bestemt klokkeslett på ettermiddagen. Etter at bekymringstiden er gått ut, er det "bekymring forbudt", og når tankene kommer kan du minne deg selv om å vente med det til neste bekymringstid. Dette krever en del viljestyrke, men for noen fungerer det veldig godt å ta kontrollen tilbake på en slik måte selv om det sikkert høres ganske enkelt ut.

Det kan være lurt å finne noen trygge tanker som gjør deg rolig. Lag gjerne en liste av tanker som du liker og som roer deg ned. Det kan være steder du har vært på, personer som gjør deg trygg, morsomme situasjoner du kan huske eller et bilde i hodet som får frem gode følelser. Du virker å være en reflektert person, og når man reflekterer over vanskelige spørsmål er det lurt å trekke inn andre perspektiver, for eksempel trygge tanker når man tenker på noe utrygt.

Husk at det er du som styrer tankene dine, ikke omvendt! Du kan styre det du tenker selv, og du er egentlig heldig som får til å fundere på dype spørsmål. Selvfølgelig kan det også bli vanskelig for deg å tenke sånn, men du kommer sikkert til å bli mer vant til denne ferdigheten etter hvert, og da er det ikke sikkert at disse spørmålene blir like utfordrende for deg som de er nå. Du kan si til deg selv at "det er bare tanker". Tanker kan riktignok være ubehagelige, men ikke farlige. 

Lykke til, håper dette ga noen svar på det du lurte på. 

Hilsen psykologen
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Oversikt over gode hjelpetjenester

Jenter bruker mobilen sin (colourbox.com)

Her finner du oversikt over gode hjelpetjenester for deg som har det litt vanskelig for tiden, eller deg som har spørsmål om alt fra problemer hjemme, alkohol, kropp og helse, til verneplikt og førerkort.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

- Det er kaos i hodet mitt, jeg klarer ikke noe

Gutt fortviler (colourbox.com)

Jeg føler at alt bare er kaos inni meg. Jeg sliter med selvtilliten og kjenner at ting ikke er bra. Jeg vil så gjerne få det bedre, men aner ikke hvordan. Er det noe jeg kan gjøre selv?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser