Hopp til hovedinnholdet

Kan jeg klage på at internettet ikke fungerer?

Gutt 20 år
 

Spørsmål

Hei jeg er en gutt på 21 år som bor i studentbolig i Bodø, jeg har hatt store prblemer med internetten. det står i leie kontrakten at det skal være fungerende internett her, men ofte har jeg så store problemer med internetten at jeg ikke engang kan send eller sjekke mailen min. da jeg gikk for å klage, fikk jeg bare beskje om at jeg kunne skaffe meg mitt eget internett hvis det de tilbø ikke tilfredstillte mine behov. jeg gikk så rett på sak, og sendte mail til internett leverandøren. Der jeg spurte hvor mange internetten vi hadde var ment for, da fikk jeg vite at internetten var ment for en vanlig familie, altså er vi 10 personer som bor sammen og deler et internett som er ment for en vanlig familie altså (3-5) personer. det er også andere mangler ved boligen. selv om det er 10 personer som bor her virker det mer som om det er ment for færre. Spørsmålet er rett og slett om jeg har mulighet til å klage på noe av dette med rettselig gunnlag?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


Dere har avtalt at du skal ha internett inkludert i husleien. Når det er avtalt betyr det også at du må kunne forvente at du får internett som fungerer. Ut fra hva du opplyser har ikke utleier tegnet et abonnement som kan serve alle beboerne, slik at dere tidvis ikke kan bruke internett i det hele tatt. Dette er et brudd på hva dere har avtalt, og vil være det som kalles en mangel. Jeg forstår at du har reklamert til utleier, men foreløpig ikke fått noe gehør for dette. Du bør forsøke en gang til. Send en skriftlig reklamasjon, hvor du forklarer igjen at internettet i boligen ikke fungerer. Du bør da også opplyse om at du har snakket med leverandør og fått vite at abonnementet som utleier har tegnet ikke har kapasitet nok til alle beboerne. Du kan i samme brev si at dette anses som en mangel, og at utleier i henhold til husleieloven § 2-10 plikter å utbedre dette. I henhold til samme bestemmelse har også en leieboer mulighet til å utbedre selv for utleiers regning om utleier ikke vil utbedre. Du kan derfor i samme brev skrive at om utleier ikke utbedrer innen en gitt frist, vil du selv vurdere å tegne nytt abonnement, og trekke den utgiften av på husleien.

Om utleier fortsatt avviser reklamasjonen din har du da mulighet til å tegne nytt abonnement, men jeg ville ha kontaktet en juridisk rådgiver først, som kan gå gjennom den skriftlige avtalen din i forkant. Juridisk rådgiver kan du finne hos eksempelvis Leieboerforeningen eller Juss-Buss. Du kan også finne opplysninger om dine rettigheter og plikter som leieboer på Boligjegeren.

Med vennlig hilsen
Leieboerforeningen i samarbeid med ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Bolig / flytte hjemmefra
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om bolig / flytte hjemmefra