Hopp til hovedinnholdet

Hva mener du om å ta tilskudd av kreatin og proteinpulver?

Gutt 16 år
 

Spørsmål
Hei, jeg er en gutt på 16år som trener aktiv styrke/kondisjon hver dag. Jeg har nettopp hatt en laaaaaaang diskusjon med muttern ang. kreatin/proteinpulver, hun mener jeg får i meg nok igjennom kosten og jeg mener det samme, men at jeg kan ta kreatin/proteinpulver som tilskudd så musklene vokser mer og blir sterkere, men hva mener en ekspert?
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Når du trener så mye som du gjør skal du ha i deg relativt mye proteiner, men det kan godt være at du får nok gjennom kosten. Jeg vet ikke hva du spiser, så det blir litt vanskelig å si for meg. Du kan selv kontrollere ditt proteininntak ved å se på næringsinnhold i maten du spiser. Du skal ha maksimalt 1,5 - 2 gram protein per kilo kroppsvekt per dag. Altså hvis du f.eks. veier 70 kilo skal du ha maksimalt 140 gram protein per dag. Mer enn dette vil ikke kroppen utnytte, og proteinoverskudd vil lagre seg som fett på kroppen. For mye proteiner kan også være skadelig for nyrene. Hvis du får i deg rundt 100-140 gram protein per dag trenger du ikke tilskudd:)

Kreatintilskudd har bevist positiv effekt for rundt 2/3 av befolkningen. Altså rundt 30 prosent av befolkningen har ingen videre reaksjon på tilskudd av kreatin, men rundt 70 prosent av befolkningen vil oppnå en økning i styrke ved kreatintilskudd. For å få et naturlig kreatintilskudd kan du spise mye kylling, egg, rødt kjøtt eller tyttebær, men du må innta relativt store mengder for å kunne tilsvare kunstig tilskudd. Kreatintilskudd har ingen beviste bivirkninger, bortsett fra dehydrering, siden kreatin binder mye vann. Du vil derfor også antakeligvis oppleve vektøkning, siden muskler med mer kreatin binder mer vann. Sørg for å drikke mye vann dersom du velger å prøve kreatintilskudd.

Kreatin lagres i musklene, og spiller en stor rolle for hvor stor kraft du klarer å utvikle ved styrketrening. Effektene fra kreatin gjelder kun ved serier som har varighet på maksimalt 20-30 sekunder. Kroppen produserer selv kreatin, og du får det altså gjennom ulike matvarer. Vanligvis, for rundt 2/3 av befolkningen, er ikke kreatinlagrene i musklene fullstendig oppfylt gjennom egen produksjon og inntak gjennom kosten. Derfor vil et tilskudd gi effekt på styrken for denne gruppen.

Det er viktig å følge pakningsvedlegget nøye, og ikke overdrive bruk av kreatin. Noen forskningsrapporter hevder at for høyt og langvarig bruk av kreatin kan dempe kroppens egen produksjonsevne, noe som gjør deg avhengig av å ta tilskudd, men dette er ikke helt sikkert!!! Følg pakningsvedlegget og du vil være trygg.

Du må selv avgjøre om du får i deg nok proteiner og om du vil prøve kreatintilskudd. Jeg vil anbefale deg å, så langt det lar seg gjøre, innta næringsstoffer gjennom kosten, og fokusere på teknikk ved styrketrening. Riktig teknikk har mye større effekt enn kosttilskudd på styrken. Hvis du trener helt korrekt vil du oppnå større utvikling av styrke enn ved å ta tilskudd:)

Lykke til med videre trening!


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Doping
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om doping


Quiz: Kva veit du om alkohol? #2

Kva er aldersgrensa for alkohol i USA?