Hopp til hovedinnholdet

Jeg er redd for terror og det plager meg.

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! Helt siden fredag 22.juli 2011 så har jeg vert småredd terror...og jeg har nå blitt egentlig veldig redd, fordi det er overalt at folk(IS og sånn) vil Angripe Norge. Og terrorangrepene kommer bare nærmere og nærmere Norge. Jeg vil prøe å slutte å være redd men det går ikke...vil ikke snakke m familien eller noen jeg vet hvem er ...DET PLAGER MEG VIRKELIG

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss. 

Du skriver at du er redd terror, og jeg synes det virker som du tenker mye og kjenner en del stress i hverdagen. Å føle seg på vakt, stresset og nervøs, er veldig slitsomt, så jeg kan forstå at dette plager deg. 

Det er mange som strever med de samme bekymringene som du har, spesielt etter det som skjedde i Norge 22. juli. På ung.no er det også en artikkel med tips om hva som kan hjelpe når man er bekymret for terror

De som utfører terror, gjør dette nettopp for å skremme ved å skape redsel, vaktsomhet og bekymring. Man vet ikke helt når terror kan skje, og den uforutsigbarheten gjør at man kan kjenne seg utrygg. Samtidig må vi forsøke å leve som vanlig, å ikke la bekymringene ta overhånd. Terrorhandlinger skjer veldig sjelden, og mange bruker mye energi på å bekymre seg for ting og hendelser som vi aldri vil ha helt kontroll på. 

Det finnes flere tips til hva som kan gjøre at man blir mindre redd og bekymret, og det gjelder å finne hva som kan fungerer for akkurat deg. Det som kan hjelpe er å holde seg i aktivitet og forsøke å leve som vanlig. Kanskje ikke så enkelt som det høres ut hvis man er veldig bekymret, men det hjelper ofte å gjøre noe og leve som man pleier. Finn gjerne aktiviteter som du liker og som du kan gjøre sammen med andre når bekymringene kommer. 

Noen synes også det kan hjelpe med avslappingsteknikker eller teknikker for å begrense bekymringer og tanker. Les gjerne mer om dette i artiklene jeg har lagt ved under. 

Hvis du uroer deg mye og det påvirker hverdagen din, håper jeg du kan vurdere å snakke med noen om hvordan du har det. Å dele bekymringer og tanker gjør ofte at de blir mindre, det kan være godt å snakke med noen og få litt støtte fra noen som kan forstå. Kanskje er det en i familien du har tillit til å kan dele det med. Du kan også snakke med lærer, rådgiver eller helsesøster på skolen. 

Jeg håper dette svaret var til hjelp for deg, ta godt vare på deg selv og lykke til videre! 

Hilsen psykologen
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvordan takle bekymringer rundt terror

Minnemarkering etter terror (colourbox.com)

Er du redd for terror? Få tips til hvordan du kan lære deg å takle frykten.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Hvordan takle en ubehagelig opplevelse

Jente med lukkede øyne (colourbox.com)

Mange som har opplevd noe vondt får en uro i kroppen i ettertid. Kroppens alarmberedskap fortsetter utover den kritiske situasjonen, og det er vanskelig å roe seg ned igjen. Det er heller ikke uvanlig å kjenne på uro og stress i kroppen uten å ha opplevd noe traumatisk. Her er gode råd.

Av psykolog, dr. philos Atle Dyregrov, Senter for Krisepsykologi

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Gruer du deg til å snakke med foreldrene dine om vanskelige ting i livet ditt? Kanskje er du redd for hvordan de skal reagere? Her får du tips til hvordan du kan gå fram.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Krig og fred
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om krig og fred