Hopp til hovedinnholdet

Jeg har følt meg nedfor siden november og tør ikke spørre om hjelp. Nå er det så slitsomt på skolen og jeg får ofte panikk og føler meg engstelig.

Jente 17 år
 

Spørsmål

Jeg har følt meg skadelig nedenfor siden november, men jeg tør ikke spørre om hjelp. Nå er det så slitsomt på skolen og jeg har ofte panikk eller føler meg engstelig når jeg tenker på fremtidlige prøver og slikt, og det er slitsomt. Har hatt suicidale tanker og nesten planlagt når og hvor.. Men jeg vil jo ikke dø. Kan ikke snakke med venner, da de sliter med ting selv, og føler jeg er en byrde. Jeg trenger hjelp for jeg klarer såvidt spise eller gå på skolen. Måtte også begynne å ta Melatonin pga. stress. Kan hende jeg er helt på villspor her, men er ikke insomnia et symptom på depresjon? Jeg har vært ensom, følt meg håpløs, sliten, søvnløs og nå begynt å selvskade og tenke på å ta mitt eget liv. Hvem kan jeg snakke med? Har alt prøvd Tvibit (i Tromsø) og skolesøster, men følte meg ikke komfortabel med dem. Hjelp meg.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 17 år

Så fint at du skriver til oss i Ung.no og forteller oss hvordan du har det. Jeg forstår at du har hatt det krevende en stund. Ikke gi opp! Det går an å få det bedre!

Det som ofte skjer når man føler seg nedstemt er at det kan føles som å komme inn i en slags sirkel det er vanskelig å komme ut av. Det er mange som kan kjenne seg igjen i det du beskriver så du er ikke alene om å ha det slik og å kjenne på følelsen av håpløshet.

Det å få selvmordstanker kan også være et uttrykk for at man ønsker at det som er vanskelig og vondt skal gå over og man kan få det bedre igjen. Det trenger ikke bety at man ønsker å dø!

For meg så  høres det ut som dine tanker er alvorlige fordi du har nesten bestemt deg for når og hvor. Da syns jeg du skal oppsøke hjelp!

Det finnes andre løsninger! Det vonde går over!

Du kan snakke med fastlegen din om hvordan du har det og hvordan du har hatt det de siste månedene. Fastlegen kan henvise deg til psykolog.

Det å få sortert i alt det vonde du bærer på vil hjelpe deg.

Det er mange som syns det er vanskelig å si til noen hvordan man egentlig har det eller å be om  hjelp. Likevel vil jeg oppfordre deg til å utfordre deg selv til å be om hjelp.

Insomnia kan være et symptom på mange ting - deriblant depresjon. Det å gå med indre stress og uro over lang tid påvirker søvnen. Når man får for lite søvn synker energinivået og man tåler stress mindre.

Det er synd du ikke kan snakke med vennene dine fordi de sliter selv. Kanskje du kan si noe om at du også har det vanskelig? Det er ikke alltid man trenger å belaste andre med alt man strever med men det å si det og gjøre andre oppmerksomme på det kan gjøre at du vil få det bedre.

Det å bære alt det vonde inne i seg kan gjøre at man føler seg ensom og til byrde for andre fordi man ofte tror andre ikke vil forstå.

Av og til kan det være lurt å ta sjansen. Åpenhet hjelper - selv om det kan føles vanskelig!

Kanskje du kan snakke med læreren din eller rådgiver/ helsesøster på skolen din om prøver du er ekstra stresset for. Det kan gå an å tilrettelegge for deg.

Eller råder jeg deg til å forsøke å få god søvnrutine. Det å legge deg til samme tid hver kveld, selv om du ikke er trøtt. Kanskje du har en god bok eller lydbok du kan høre på? Jeg anbefaler ikke telefon eller ipad/ pc før leggetid fordi det aktiverer hjernen og kan gjøre det vanskeligere å sove.

Frisk luft og fysisk aktivitet hjelper mot nedstemthet. Det kan være vanskelig å få det til hvis energinivået ikke er på topp - men forsøk likevel. En halvtimes tid ute i dagslys gjør godt.

Forsøk å huske på noe du husker som positivt. Noe du kommer på som har fått deg til å smile eller le? Noe som du blir i godt humør av?

Tilslutt anbefaler jeg deg å snakke med helsesøster - selv om du syns det var ukomfortabelt. Det vil bli lettere å snakke med noen etter hvert. Det å få støtte og sortert i tanker og følelser hjelper. Det kan hjelpe deg til å få mer oversikt over alt du tenker på som bekymrer deg.

Snakk også med foreldrene dine at du har det vanskelig for tiden.

Dette kan redusere og hjelpe deg med stresset du står i.

Jeg legger ved noen artikler til deg som du kan ha nytte av å lese.

Jeg ønsker deg alt godt og at du får det bedre snart!

 

 

 

Vennlig hilsen Psykiatrisk Sykepleier

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Stressa? Appen SMART kan hjelpe deg

Stressa jente med skolearbeid

Du kan oppleve stort stress hvis du utsettes for en krise eller katastrofe, eller du kan kjenne økt stress om du har mye arbeidspress og oppgaver du skulle ha gjort. På SMART-appen finner du tips, råd og øvelser for å takle stress.

Les mer

Depresjon

Deprimert gutt

Depresjon oppfattes ikke alltid som en sykdom. Verken av deg selv, menneskene rundt deg eller av legen. Symptomene er ikke alltid åpenbare. Mennesker med depresjon gjemmer ofte sin sykdom i stedet for å søke hjelp. Alle føler vi oss nedfor av og til, men depresjon er noe langt mere. Heldigvis kan behandling være til stor hjelp.

Les mer

Selvmordstanker

Har du selvmordstanker er det viktig at du snakker om problemene dine med noen av dine nærmeste! Du trenger ikke å gå alene med det vonde. Selv om alt føles håpløst eller svart finnes det løsninger.

Les mer

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Gruer du deg til å snakke med foreldrene dine om vanskelige ting i livet ditt? Kanskje er du redd for hvordan de skal reagere? Her får du tips til hvordan du kan gå fram.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Deprimert
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om deprimert