Hopp til hovedinnholdet

Jeg er så sliten. psykisk. jeg har i over et år nå hatt det helt jævlig med meg selv, og jeg føler jeg sakte men sikkert nærmer meg bånn.

Jente 17 år
 

Spørsmål

jeg er så sliten. psykisk. jeg har i over et år nå hatt det helt jævlig med meg selv, og jeg føler jeg sakte men sikkert nærmer meg bånn. jeg er helt slapp, jeg er så sliten med meg selv. men jeg har ingen venner jeg kan fortelle om dette til, jeg har en kjæreste men ingen av oss vet hva han kan gjøre for å hjelpe. jeg tør ikke ringe disse hjelpetelefonene fordi jeg har angst og tør ikke ringe. jeg har det så jævlig med meg selv og jeg ser ikke meningen med livet når jeg ikke har en eneste venn, ligger i sengen hele tiden, er en skuffelse. jeg tør ikke og vet ikke hvordan eller hvem jeg kan kontakte for å få hjelp, men jeg vil ikke snakke med familien om dette.. vil ikke dem skal vite hvordn jeg har det, psykolog koster sikkert penger jeg ikke har. alt føles jævlig, værsåsnill gi meg noen råd til hva jeg skal gjøre. er jente og 17 år.. føler ikke det hjelper å snakke på chat med folk som hjelper.. (feks sidetmedord eller korspåhalsen.) værsåsnill svar..

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei, og takk for at du skriver til ung.no!
 

Jeg forstår at du er fortvilet og trenger hjelp. Jeg forstår også frykten din for å snakke med noen. Det er mange som har det sånn. Det er vanskelig å ta det første skrittet, men når du først har gjort det, vil det gå lettere. 

Du skriver at du ikke har venner, kun en kjæreste. Han må få lov til å bare være kjæreste, og ikke din behandler. Han kan hjelpe deg å ta kontakt med hjelpeapparatet, men ikke være den som får deg frisk.

Du skriver at du ikke tør å ringe hjelpetelefoner, og ikke får noe ut av chat. Det du kan gjøre da, er å stikke innom helsestasjon for ungdom der du bor. De kan hjelpe deg med samtaler, og om nødvendig hjelpe deg videre til riktig hjelp. Du kan også ta kontakt med fastlegen din. Kjæresten din kan bli med deg som psykisk støtte så det blir lettere første gangen.

Ofte er man så flau og skamfull over det hele at man stenger seg inne med følelsene sine. Det er utrolig viktig at du prøver å overvinne denne skamfølelsen, og søker hjelp. Fagfolkene er der for å hjelpe deg, og du vil få respekt og omsorg. Alle du snakker med har taushetsplikt, så du skal ikke være redd for at noe du sier kommer ut til andre.

Kanskje føles det ikke så flaut hvis du prøver å tenke på at du ikke er den eneste som har det vanskelig, det er dessverre mange unge som sliter. Det er ikke flaut å søke hjelp, det er tvert imot veldig modig. Det å snakke om tingene sammen med fagfolk er helt avgjørende for å få det bedre!

 

For å bli forstått og få riktig hjelp er det nødvendig at du er helt ærlig og forteller alt om hva du tenker, føler og hvordan du har det. Det er med dette som med andre ting; alt går bedre med litt trening. Jo mer du tar sjansen på å hoppe i det og snakke om det du sliter med, jo lettere blir det etterhvert. Vær tålmodig, så går samtalen greiere når dere øver dere på å snakke sammen.

Dessverre er det ikke slik at foreldre, helsesøster, lærere, leger, psykologer, venner eller andre mennesker kan gjette hvordan andre har det. Alle hjelpere er avhengige av å få informasjon fra den som trenger hjelp. Jo mer og bedre informasjon du gir om deg selv og det du sliter med, jo mer nyttig og bedre hjelp får du tilgang til.

Du kan for eksempel begynne med å vise det du har skrevet her til de som skal hjelpe deg. Eller du kan skrive noe mer detaljert som dagboksnotater o.l. Slikt skriftlig materiale er til god nytte for hjelperen som skal sette seg inn i din situasjon.

De fleste helsestasjoner har kveldsåpent noen dager i uka. Der kan du snakke med både helsesøster og lege. De fleste har et system med kølappordning, så det er bare å møte opp og stille seg i kø. Det er gratis på helsestasjonen.

Ved å gå inn på Helsenorge kan du finne ut hvem som er fastlegen din, samt adresse og telefonnummeret til legens kontor. Du trenger fødselsnummeret ditt (11 siffer), og pålogging med MinID (et kort med pinkoder du har fått i posten) eller BankID hvis du har dette, eller du kan ringe Fastlegetelefonen på 800 43 573. Du kan også her bytte fastlege hvis du ønsker det.

For å bestille en time hos fastlegen, må du ringe legekontoret. Hvis det er et alvorlig medisinsk problem som ikke kan vente, har du krav på en legevurdering umiddelbart. Hvis problemet kan vente, får du en ordinær time med noe ventetid. Du trenger ikke fortelle hva problemet dreier seg om på telefon, men det kan være en fordel hvis problemet er alvorlig og du ønsker en rask time. 

De over 16 år må betale egenandel hos fastlege fra kr. 136,- til kr. 269,- (avhengig av hva som blir gjort og spesialiseringen til legen).

For øyeblikkelig legehjelp på kveldstid, helger og høytid, må du ringe legevakten i kommunen du befinner deg i. Du kommer i kontakt med din nærmeste legevakt ved å ringe 116117.

Ved livstruende tilstander, ring 113.

 

Lykke til!

Vennlig hilsen Helsesøster

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Depresjon

Deprimert gutt

Depresjon oppfattes ikke alltid som en sykdom. Verken av deg selv, menneskene rundt deg eller av legen. Symptomene er ikke alltid åpenbare. Mennesker med depresjon gjemmer ofte sin sykdom i stedet for å søke hjelp. Alle føler vi oss nedfor av og til, men depresjon er noe langt mere. Heldigvis kan behandling være til stor hjelp.

Les mer

Depresjon og negativ tenkning

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Det finnes måter å snu typiske tankemåter som "Jeg er ikke noe verdt" og "Jeg får ikke til noe, uansett".

Les mer

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Gutt tenker (colourbox.com)

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan du tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Her er tipsene du trenger.

Les mer

Trening beskytter mot depresjon

Jente løper i skogen (colourbox.com)

Trener du i tenårene, minskes risikoen for depresjon senere i livet. Trening hjelper også hvis du er deprimert nå.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Deprimert
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om deprimert