Hopp til hovedinnholdet

Jeg blir kjemperedd av å tenke på klimaendringene?

Jente 16 år
 

Spørsmål

nå har det vært mye snakk om klimaendringer og at verden dør. jeg blir kjemperedd av dette, og begyner å gråte siden jeg er redd for hva som vil skje med verden, og om jeg vil oppleve noe forferdelig. jeg har helseangst og er da redd for døden også. jeg skjønner ikke hvordan noen er så dumme at de kan forsøple overalt. og nå som det brenneroveralt vet jeg ikke hva vi kan gjøre. kommer det til å komme masse giftige gasser og vi dør av det? eller vil jorda sprenge? jeg er veldig stressa og vet ikke hva jeg skal gjøre med det. vil heller ikke gå å snakke med noen.

Besvart 02.09.2019 10:42
 

Svar
Hei jente 16 år.

Jeg forstår at det er nesten umulig å ikke bli redd og engstelig når en stadig overmannes av bilder og informasjon om all forsøplingen og klimaendringene som skjer. Vi mennesker blir så små og sårbare i en slik verden.

Samtidig er det viktig å fortsette sitt liv og gjøre det beste ut av det. Det hjelpe ikke at vi blir redde, vi får heller gjøre så godt vi kan ut i fra våre små forutsetninger. Kanskje du kan engasjerer deg i disse sakene, slik at du opplever å gjøre noe med situasjonen?

Men jeg forstår at du har det vanskelig om du overmannes av tanker og bekymringer om dette temaet. Slike bekymringer er vonde og kan ta mye plass.

Vi skal alle dø, men før den tid skal vi leve, og du som er 16 år skal leve lenge ennå. Forsøk derfor å finne andre mer trøstende tanker å si til deg selv når de vonde bekymringstankene om dette temaet dukker opp.

For å bekymre seg er ofte en vane en har lagt seg til, som kan være veldig slitsom og som skaper følelser av frykt, engstelse og uro. Hvorfor de oppstår er ikke lett å si, men noen har lettere for å bekymre seg enn andre.

Men det som er problemet med slike bekymringer, er at en bruker så mye tid på dem, at de til slutt blir en sannhet. En blir liksom "hjernevasket" av seg selv, ved at en forteller seg selv at det en tenker kommer til å skje. Dessuten stjeler bekymringene energi fra det du virkelig kan gjøre noe med.

Men bekymring er nok bortkastet tid og krefter, for i mange tilfeller skjer ikke det en bekymrer seg for. Dessuten er det slik at om det en frykter mest virkelig skjer, vil ting ofte løse seg på en måte en ikke hadde tenkt på forhånd.

Jeg kan ikke garantere deg med 100% at dine bekymringer ikke blir til virkelighet, men hva om du heller legger bekymringen din til side og heller konsentrerer deg om å ha det bra i hverdagen din? Og hva ville du sagt til noen andre for å berolige vedkommende om de hadde hatt de samme bekymringene? Forsøk å si det samme til deg selv.

Det er fullt mulig for deg å styre hva du bruker tid til å tenke på. Du kan aktivt oppsøke andre tanker som er mer positive for deg hvis bekymringstankene kommer over deg. La bekymringstanken komme inn i oppmerksomheten din og se på dem som skyer som driver forbi over himmelen og ut av oppmerksomheten igjen. Hvis en bekymringstanke stopper opp i oppmerksomheten din, så kan du iverksette tankestopptiltak.

Tankestopp gjør du ved å aktivt fokusere på noe annet. Enten ved å mentalt oppsøke andre tanker eller ved og bruke hjelpemidler som TV, internett, musikk, andre omkring deg eller utføre en aktivitet som krever all din oppmerksomhet. Positive tanker og følelser om seg selv bygger selvbilde og gjør deg trygg og fjerner uroen

Hvis du er en person som har lett for å bekymre deg for helsen din, kan det være lurt å snakke med noen som kan hjelpe deg til å finne teknikker når bekymringstanker dukker opp. Så overse tenker som hindrer deg i å snakke med andre om det som plager deg og gjør hverdagen din vanskelig.

Jeg anbefaler deg derfor å ta en prat med helsesykepleier på skolen om det du tenker på. Hun/han vet mye om hvordan en kan rydde i tankene for å få en bedre oversikt og oppleve at en får kontroll og ro over situasjonen. Du kan lese mer om dette  her

Jeg håper dette var til hjelp for deg og ønsker deg alt godt.




Vennlig hilsen helsesykepleier, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Katastrofer i nyhetsbildet

Minnemarkering etter terror (colourbox.com)

Når en alvorlig hendelse skjer, vil det i dagene etter hendelsen være disse nyhetene som får størst oppmerksomhet i mediene. Det er ofte sterke bilder og beskrivelser som blir presentert.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Slitsomme tanker, grubling og tankekjør

Bekymret gurr (colourbox.com)

Grubling er når vi tenker på det samme igjen og igjen og ikke finner en løsning. Tankekjør er når det kommer mye tanker på en gang som gjør deg urolig eller sliten i hodet. Heldigvis finnes det råd.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Klima og miljø
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om klima og miljø