Hopp til hovedinnholdet

treer hver dag for å bli tynnere

Jente 15 år
 

Spørsmål
Jeg trener hver dag fordi jeg vil bli tynnere og komme i bedre form. Har trent hver dag i minst et halvt år nå, men det begynner å bli litt vanskelig. Mamma og pappa gjør det ikke noe bedre. Jeg trener både styrke og kondisjon. Styrke ca en til to ganger i uken og resten av dagene trener jeg som oftest en blanding av kondisjon og styrke. Mamma sier at viss man bare trener kondisjon kan man bli veldig slapp i huden og få mye ekstra løshud i stedet for å være stram og frisk. Og pappa sier at jeg må passe på å ikke trene for mye sånn at jeg får muskler som er synlige fordi det er (nå siterer jeg han) «ikke så veldig fint på jenter og kvinner». Hva viss jeg blir en av de tingene? Og er det mamma sa sant? Jeg vil jo bare bli tynn og være i god form.
Besvart 18.09.2018 19:55
 

Svar
Hei jente! Takk for at du skriver til oss! Å trene for å bli tynnere, krever kjempemye trening. Men trening i kombinasjon med sunt kosthold vil kunne gjøre at du går ned i vekt og at også kroppen din blir sterker og strammere. Og det er fint at du trener både kondisjon og styrke. Dersom du trener hver dag, er nok det litt i meste laget, så jeg vil anbefale deg å gi deg selv minst en, -helst to, treningsfrie dager i uka. Siden du trener både kondisjon og styrke, er det ingen fare for at du skal bli slapp i huden. Og til det faren din sier, så er det hans mening, men å se en jente som er fast og sterk i kroppen og som det synes at hun har muskler er jo bare flott! Og jeg tenker her på "vanlig " form for muskler, og ikke slik en kan se hos de som trener kolossalt mye for å kunne vise fram musklene sine i konkurranser( fitness-konkurranser), noe som jo krever ekstremt mye bevisst trening. Om du liker å trene, så fortsett med det, men pass på at det ikke blir noe du MÅ gjøre hver dag! Jeg legger ved noen artikler det kan være nyttig å lese. Vennlig Hilsen helsesøster, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Fakta om kondisjonstrening

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Hvordan bør du trene utholdenhetstrening? Treningseksperten vår gir deg tipsene!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Hvordan snakke med foreldre som ikke forstår deg?

10 gode tips (ung.no)

Du har sikkert hatt følelsen av at foreldrene dine ikke forstår deg. Det kan oppleves som rart, dumt, merkelig og til og med skremmende. Ung.no gir deg 10 tips om hvordan du kan snakke med vanskelige foreldre.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse