Hopp til hovedinnholdet

Hva gjør jeg når kjøper ikke betaler?

Gutt 19 år
 

Spørsmål

Hei. I fjor høst (november) solgte jeg en telefon til en mann. Han jobbet for et selskap som kjøpte og solgte telefoner, og jeg skulle få penger overført igjennom daglige overføringer bedriften hadde. Jeg fikk en bekreftelse på e-post etter at jeg hadde levert telefonen om at pengene skulle bli overført, men jeg har fortsatt nå i april ikke fått noe på konto. Han har prøvd (sier han i alle fall) å overført 3 ganger, men har ikke gått igjennom. Jeg ville deretter ta det i et personlig møte og få pengene kontant. Dette gikk han med på, men etter å ha satt opp avtale etter avtale (jeg talte 8 planlagte møter), har han ikke dukket opp på noen. Han sier han alltid er opptatt når han skulle vært på møteplassen. Jeg begynner å bli lei av ventingen og eg smule redd for at han ikke kommer til å betale. Hva gjør jeg i en slik situasjon? Kan det gå en viss tid før han slipper å betale i følge lov? Med vennlig hilsen bekymret student

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Det kan vel trygt sies at denne kjøperen ikke ser ut til å ha til hensikt å betale kjøpesummen. Det betyr at du bør vurdere neste skritt.

Du kan gi mannen en siste sjanse før du tar saken videre. I så fall gir du ham skriftlig beskjed om at du vil ha pengene på din konto innen en viss frist (f.eks. 7 dager) eller så vil du ta saken til Forbrukerrådet eller forliksrådet.

Løser dette ikke floken, finner du mer informasjon om klagemuligheter på forbrukerrådet.no og forliksrådet.no.

Vennlig hilsen Forbrukerrådet

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker