Hopp til hovedinnholdet

Hei:) Først vil jeg si takk, for denne fine siden:) Men jeg har ganske lite rumpe, og litt henge rumpe, og så er den ganske spiss, så vis jeg ikke sitter på en pute, får jeg velidgi fort vondt i rompa. Går det ann å trene opp rompa, til å får den større, eller ikke så spiss?

 

Spørsmål
Hei:)
Først vil jeg si takk, for denne fine siden:)
Men jeg har ganske lite rumpe, og litt henge rumpe, og så er den ganske spiss, så vis jeg ikke sitter på en pute, får jeg velidgi fort vondt i rompa.
Går det ann å trene opp rompa, til å får den større, eller ikke så spiss?
Hilsen en jente på 15 år
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 15 år!

Det er fullt mulig å trene rumpa, slik at du får litt mer muskler utenpå. Muskulaturen som ligger på rumpa har som hovedoppgave å strekke i hoften. Derfor vil alle bevegelser som strekker i hoftene belaste muskulaturen i mer eller mindre grad. Prøv derfor å være mye i aktivitet hvor du bruker beina.

Det finnes spesielle styrketreningsøvelser som er spesielt gode for å trene rumpa. De to øvelsene knebøy og markløft er meget gode, men de stiller store krav til utførelse. Det er utrolig viktig å utføre bevegelsene korrekt, både for å unngå skader og for å få effekt fra treningen. Du kan se på denne nettsiden for beskrivelse av gjennomføring av øvelsene: www.olympiatoppen.no/fagstoff/styrke/styrketreningsovelser/page980.html

Øvelsen knebøy står ofte under øvelser for fremside lår, og den muskulaturen trenes også, men øvelsen er utmerket for å forme en veltrent rumpe. Spesielt hvis du tar dype knebøy, og prøver å komme langt bakpå trener du rumpa bra. Både knebøy og markløft kan gjennomføres hjemme uten vekter eller apparater, men etter en periode bør du øke belastningen noe. Kanskje du har noe hjemme du kan løfte for å øke belastningen utover egen kroppsvekt. En sekk på ryggen kan være et alternativ under gjennomføring av knebøy, mens ved markløftøvelsen bør du løfte noe opp fra bakken.

Vær ekstremt nøye med løfteteknikk. Du bør få veiledning i starten, så du vet at du gjør riktig. Begge øvelsene trener også ryggen, og det er bra å bli sliten der også, men det skal ikke gjøre vondt i ryggen. Husk å ha rett rygg, ikke krum.

Ellers kan du f.eks. sykle, gå på ski/skøyter, stå på snowboard/alping/telemark eller løpe for å trene rumpa.

Lykke til!
Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om religionsfrihet?

Betyr religionsfrihet at man bare har rett til å velge religion, men MÅ tilhøre én tro?