Hopp til hovedinnholdet

Jeg Trenger å trene litt. Hva hjelper for å få fettet bort?

Jente 14 år
 

Spørsmål
Hei!
Jeg Trenger å trene litt :S
Men jeg vet ikke hva som hjelper for å få fettet fort bort..
Jeg vil ivertfall ikke begynne med å spy å sånt .. men hva skal jeg gjøre dagelig for å trene ?
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Det er kjempe bra at du vil begynne å trene. Trening gir utrolig mange gode effekter for kropp og helse, og er absolutt et godt tiltak å begynne med:)

Det er også kjempe viktig at du ikke prøver å gå ned i vekt ved å kaste opp igjen mat, som du heldigvis også sa du ikke kom til å begynne med. Slike metoder gir kun negative konsekvenser, og kan føre til andre større problemer. Kjempe bra at du heller vil trene:)

Først vil jeg si at all aktivitet utover hvile er bra. Så lenge du er i bevegelse og kjenner at pulsen øker, og du kanskje blir litt svett, jobber kroppen og forbruker mer energi enn om du er i ro. Prøv derfor å holde et høyt aktivitetsnivå gjennom hele dagen. Ved økt energiforbruk må musklene i kroppen få ny energi, og mye av denne energien kommer fra forbrenning av fett. Dette betyr at fett forbrukes til å gi deg energi fremfor å forbli lagret på kroppen.

Med en aktiv hverdag mener jeg f.eks. å gå eller sykle hvis du skal et sted, gå trapper fremfor heis/rulletrapp og hjelpe til med husarbeid og hagearbeid hjemme. Slike aktiviteter hjelper deg å holde forbrenningen oppe gjennom hele dagen. Det er viktig:)

I tillegg bør du trene hver uke, helst flere ganger. Akkurat hvordan du trener er ikke det viktigste, men at du får opp pulsen og blir sliten. Velg aktiviteter først og fremst ut fra hva du liker. Da blir det også mye enklere å trene:)

Her er noen aktivitetsalternativer: Utholdenhetstrening i form av å gå fort, løpe, sykle, svømme, danse, step, gå på ski eller skøyter, ro eller padle, friidrett, ballspill, orientering, diverse leikaktiviteter og turer i naturen, eller styrketrening f.eks i form av pilates eller yoga. Hold gjerne på med flere slike aktiviteter i uka.

Jeg har hittil sagt at all aktivitet er bra, og anbefalt deg å velge aktivitet ut fra hva du selv liker og har lyst til å holde på med. Allikevel vil jeg trekke frem den treningsmetoden som gir størst økning i fettforbrenningen. Dette er utholdenhetstrening. Både rolige og langvarige økter (f.eks jogge eller sykle i 30 min - 1 1/2 time) og mer intensive og kortvarige økter gir gode effekter. Du kan lese mer om utholdenhetstrening ved å klikke her, hvis du ønsker det:)

Prøv altså å ha en aktiv hverdag, hvor du er mye i bevegelse av forskjellig art. Prøv også å trene hver uke, helst 3-5 økter. Du kan begynne med 3 økter i uka. Velg aktiviteter du liker å holde på med. Tren gjerne sammen med andre, og ha det moro. Det er viktig!!

I tillegg er det viktig med et sunt kosthold, uten for mye godteri, brus og snacks. Klarer du å spise og drikke slikt maksimalt 1 dag i uka, samtidig som du ellers spiser sunt, variert og regelmessig (hver 3-4 time), vil det hjelpe deg.

Lykke til med treningen og en sunn livsstil:)
Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om aldersgrenser?

Foreldrene dine sier ja, og du løper til seilflyskolen for å starte utdannelsen. Hvor gammel må du være?