Hopp til hovedinnholdet

Jeg trener ca. 10-12 timer hver uke innen to idretter. I det siste har jeg følt meg mye slapp og har vært en del sliten. I tillegg har jeg gått opp en del i vekt siden i fjor. Jeg veier litt under 75 kg og er litt over 170 cm. Jeg føler meg feit og skammer meg over kroppen min. Følelsene rundt dette, har resultert i at jeg har mistet matlyst og spiser mindre, og også hopper over måltider i blant.Er det normalt å veie så mye som meg? Hva kan jeg gjøre for å gå ned i vekt og heller bli sterkere?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg trener ca. 10-12 timer hver uke innen to idretter. I det siste har jeg følt meg mye slapp og har vært en del sliten. I tillegg har jeg gått opp en del i vekt siden i fjor. Jeg veier litt under 75 kg og er litt over 170 cm. Jeg føler meg feit og skammer meg over kroppen min. Følelsene rundt dette, har resultert i at jeg har mistet matlyst og spiser mindre, og også hopper over måltider i blant. Jeg har veldig lyst til å miste denne vekten (spesielt rundt mageområdet). Jeg forstår ikke hvorfor jeg går opp i vekt, når jeg trener så mye som jeg gjør. Det kan ikke være muskelvekt, siden jeg har mistet mye styrke også. Jeg har ikke tid til å trene utenom idrettene, siden jeg jobber mye med skole og har også jobb. Er det normalt å veie så mye som meg? Hva kan jeg gjøre for å gå ned i vekt og heller bli sterkere? Og hvordan kan jeg spise sunnere, når familien ikke kjøper så mye sunn mat?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Du er aktiv person og trener mye, er høy og har en ganske sikkert en veltrent kropp. Noe mange nok vil misunne deg. For en med ditt aktivitetsnivå, høyde og kroppsbydning, så nok vekten din helt normal.
Du forteller at du i det siste føler deg feit og skammer deg over kroppen din, men det har du ingen grunn til. Vekten din er flott slik den er.
Ung på din alder kan være veldig strenge og kritiske til seg selv og egen kropp. Det handler ofte mer om selvfølelse og selvtillit, enn at du trenger å gå ned i vekt.
Derfor kan det å jobbe mer bevisst med tanker og følelser hjelpe deg til å bli tryggere på deg selv, og akseptere deg selv for den du er.
Boken "Selvfølelse nå" av Mia Törnblom kan være et nytt hjelpemiddel. Den er liten og lettlest, og kan lånes på bibliotek.

For deg som er en så aktiv jente, er det viktig at du har et godt regulert kosthold. Spiser nok, og får den energien du trenger. Når du spiser for lite så vil du blir slapp og sliten. Kroppen har heller ikke det den trenger til å bygge eller opprettholde muskulatur.

All trening som øker forbrenningen vil i utgangspunktet bidra til å forme magen din. Samtidig er det selvsagt fint å gjøre styrkeøvelser for magen, men det viktigste er å trene hele kroppen, slik at du inkluderer magen i helkroppsøvelser. Du driver med to typer trening i løpet av uke, og da får du helt sikert brukt kroppen din. Andre former for trening som er effektive kan være crossfittrening, kampsport, klatring, tennis, squash, dansing, osv. Det finnes mange muligheter, og alle disse nevnte idrettene inkluderer magen i mange forskjellige øvelser/bevegelser. 

Kostholdet må også endres, slik at du optimaliserer det i forhold til å få trent best mulig. Du må spise nok, og du må spise regelmessig. Det gjelder også når du skal gå ned i vekt. Selv om man slanker seg, er det viktig å gi kroppen nok næring, og ikke sulte seg selv. 
Her kan du lese mer om sunt kosthold. Gode kostvaner, en aktiv livsstil, vil hjelpe deg til å forme kroppen mer slik du ønsker på sikt.

Det du ikke må gjøre, er å fortsette slik du gjør pr i dag. Du må spise mat!  Du skal ikke sulte deg! La det være mindre måltider og reduser kaloriinntaket blant annet ved å spise mer grønnsaker enn poteter/ris/pasta og fjærfe, kjøtt og fisk. Forsøk å spise mer fisk og fjærfe enn kjøtt, slik at du ikke blir for tung i kroppen når du skal trene senere på dagen. Spis frukt og grønnsaker til mellommåltider.

Dette er noe du kan diskutere med foreldrene dine, og be om at dere sammen gjør noe for å få et mer sunt kosthold.
Her får dere gode råd om sunt kosthold.

Håper dette kan hjelpe deg.
Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer

Innlegg: "Jenter og dårlig selvtillit"

Jente speiler seg (colourbox.com)

Hei! Først om fremst vil jeg bare si at det IRRITERER meg med tanken at såå mange jenter i dag har så dårlig selvtillit! Det finnes INGEN fasit på hvordan en jente bør og bør ikke være, hvordan de skal se ut eller hvem de er inni seg, for det har noe med at man er spesiell! Jeg har så mye å si om dette.

Innelgget er sendt inn til ung.no av gutt 15 år

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Tips til et balansert kosthold

Jente balanserer et eplet på hodet (colourbox.com)

Du kommer ikke særlig langt med alskens dietter. Disse små justeringene vil hjelpe deg til en sunnere livsstil.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse