Hopp til hovedinnholdet

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med vekta mi, for den sliter på meg psykisk og fysisk.

Jente 19 år
 

Spørsmål

Hei, jeg lurer på hva jeg skal gjøre med vekta mi.. jeg har slitt i mange år med at jeg er overvektig, dette sliter på meg psykisk og fysisk. jeg er 1.69 cm høy og veier 102 kg nå. jeg trener 3 ganger i uka og går 10km om dagen vær dag, jeg spiser ikke noe med sukker eller stivelse og drikker bare vann. men uansett hva jeg gjør fyker jeg opp i vekt. i fjord høst veide jeg 82 kg altså har gått opp 20 kg og dette er veldig frustrerende da jeg må trene fordi jeg har en svulst i ryggen min som gir meg utrolige smerter vis ikke jeg holder meg aktiv, men nå orker jeg ikke mer snart, jeg har vondt i knær og rygg og hode og alt er et ork.. jeg har vudert og kanskje prøve og få en slankeopprasjon men jeg syntes det er veldig skummelt og trur ikke jeg kan få det dekket av legen. har dere noen tips til meg på hva jeg kan gjøre?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss!

Ut ifra det du skriver forstår jeg at du har det vanskelig og påvirkes av vekten din. Allikevel vil jeg si til deg at du er deg, ingen er som deg og du er ei flott jente! Du er ikke overvekten, men det påvirker deg.

Jeg syns at du skal ta kontakt med en i helsevesenet og prate om vekten din hvis du ikke har gjort det. Spesielt når du skriver at du har gått opp 20 kg siden i fjor høst. Du kan få råd og veiledning til å løse det problemet.  Det tar tid, men det er fullt mulig å løse.

Et sunt kosthold bestemmes ikke bare av hvilke matvarer man velger, men hvor ofte og når du spiser spiller også stor rolle. Et regelmessig måltidsmønster vil kunne hjelpe deg til å få et sunt kosthold og slik også bedre vektkontroll. I løpet av en dag bør du spise 3-4 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider. Mellom hovedmåltidene frokost, lunsj, middag og kveldsmat, bør det ikke gå mer enn maks fire timer. Mellommåltidene skal være mindre enn hovedmåltidene og kan ofte passe mellom frokost og lunsj, og mellom lunsj og middag. De kan bestå av for eksempel en rå gulrot/kålrot, et grovt knekkebrød med magert pålegg eller en yoghurt med grov kornblanding.

Matvarer du bør velge mer av er:
* Grovt brød
* Magre melkeprodukter (for eksempel lettmelk eller ekstra lett, kesam i stedet for rømme, magre yoghurter uten for mye sukker)
* Magre kjøttprodukter (kjøtt man ikke kan se fettet på)
* Vegetabilske produkter som olje og myke margariner i stedet for hardt smør.
* Fisk
* Frukt

Les mer i artiklene under. 

Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster

 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan det være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Hvordan få kontroll over vekten?

Badevekt, ung.no

Å få kontroll over vekten handler ikke bare om å gå ned noen kilo på en måned, det handler også om å bli værende på den nye vekten. Se her hvordan du kan klare det.

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Fastlege

Venteværelse hos fastelegen (foto: ung.no)

Fastlegeordningen gir alle innbyggere i Norge rett til å ha en allmennpraktiserende lege som sin faste lege. Frem til du er 16 år skal besøk hos fastlegen være gratis og etter at du er 16 år kan du selv bytte fastlege.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse