Hopp til hovedinnholdet

Er det farlig å gå ned 3 kg på 3 uker? Hvor mye er det normalt å veie hvis man er 14 år og ca 165 cm høy?

Jente 14 år
 

Spørsmål
hei jeg bare lurte på om det er farlig å gå ned 3 kilo på tre uker.. jeg har bare kuttet ned på hvor mye jeg spiser.. istedet for å spise to skiver til frokost spiser jeg et knekkebrød og kanskje en frukt og til lunsj spiser jeg i stedet for to skiver en skive eller den frukten vi får på skolen.. men jeg merker ikke så mye på kroppen at jeg går ned i vekt..

hva er normalt å veie hvis man er 14 år og ca 165 cm høy?
jeg er litt usikker for det er så mange av vennene mine som sier de er tykke og de slutter å spise.. men jeg slutter jo ikke å spise.. jeg barespiser litt mindre til hvert måltid.. og så mellomspiser jeg ikke så mye som før :P

tusen takk for denne siden forresten! den er topp!
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei,

Når du ønsker å gå ned i vekt bør du være tålmodig og tenke langsiktig. Du bør ikke gå ned for mye i løpet av så kort tid, da kan du tape muskelmasse. Noe som ikke er bra for deg. I løpet av en uke kan du gå ned ca 0,5 kg, husk på at det er individuelt hvor mye man går ned. Hvor fort du ser resultater er også vanskelig å si, da dette kan ta tid.

Det er ingen god løsning å slutte og spise. Da vil forbrenningen reduseres, dette er motsatt av hva som bør skje ved slanking. Derfor er det bedre å holde et regelmessig måltidsmønster.

Et regelmessig måltidsmønster er viktig for å få kontroll over vekten. Det beste for kroppen er å spise mange, små måltider sammenlignet med få, store. Derfor bør du spise 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og eventuelt kveldsmat) og 1-2 mellommåltider.

Det kan ofte være greit å kutte ned på mengden mat, men samtidig skal du passe på at du får i deg alt det du trenger i løpet av en dag. Husk på å spise deg mett! Både til frokost og lunsj syns jeg du spiser litt for lite. Frokost er et av de viktigste måltidene om dagen, det gir deg en start-energi til resten av dagen. Du bør iallefall spise 1 brødskive med magert pålegg i stedet for 1 knekkebrød. En skoledag krever stor konsentrasjon og derfor trenger du iallefall 2 brødskiver med magert pålegg, melk og en frukt til lunsj. Eller du kan velge å lage deg en blandet salat. Mellommåltidene dine bør være mindre enn hovedmåltidene og kan ofte være en rå grønnsak/frukt, yoghurt med grov müsli eller et grovt knekkebrød med magert pålegg.

Les mer om hvordan du kan oppnå vektkontroll www.ung.no/slanking/2298_Hvordan_få_kontroll_over_vekten.html" target="_blank">her.

Med din alder og høyde er normalområdet for vekt 43,5-63 kg.

Lykke til!
Vennlig hilsen ernæringsfysiolog, ung.no.
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse


Quiz: Den store snustesten

Sant/usant: Snusing fører til dårligere kondisjon