Hopp til hovedinnholdet

Hvordan få muskuløs kropp når man er tynn, uten å gå på treningsstudio? Er bare 14 år! Kan man bruke sånne elektriske treningsgreier, med impulser, for å få gode resultater?

Gutt 14 år
 

Spørsmål
Hvordan får man en muskuløs kropp når man er tynn,UTEN å gå på treningsstudio? (er bare 4)
Og moren min kjøpte seg sånne elektrisk treningsgreie med impulser som trekker sammen musklene og trener de, kan man bruke de og få godt resultat? :)
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Vanligvis utvikler kroppen musklenes størrelse, først og fremst når du blir litt eldre enn 14 år. Grunnen er blant annet utskillelsen av forskjellige hormoner, som først inntrer litt seinere i puberteten. Det er derfor ikke like enkelt å få en veldig muskuløs kropp før du er noen år eldre, men trening vil helt klart føre deg langt på vei. Du bør legge vekt på styrketrening, og først og fremst legge et godt grunnlag for seinere styrketrening med vekter, dersom du ønsker en muskuløs kropp.  Du kan fint trene styrke hjemme!

Følg disse treningsprinsippene i begynnelsen:


  • Belastning: Fra ingen ytre belastning til 60% av 1 RM (1 RM betyr det du maksimalt klarer å løfte 1 repetisjon)

  • Antall økter: 2-3 per uke

  • Antall repetisjoner: 15 til svært mange

  • Antall serier: 2-5 per øvelse

  • Antall øvelser: 1 til svært mange

  • Pauser: 15 sekunder til 2-3 minutter mellom seriene


Slik trening kan for eksempel gjennomføres ved stasjonstrening eller sirkeltrening, hvor du har gjort et utvalg i øvelser og plassert de i en bestemt rekkefølge (gjerne en sirkel). På denne måten kan du legge inn øvelser for hele kroppen og trene de forskjellige øvelsene etter hverandre. Denne treningsformen blir ofte gjennomført med musikk. Du kan for eksempel dele inn treningen i 40 sekunders arbeidsperioder og 20 sekunders hvileperioder, og bruke hvileperioden til å skifte øvelse (stasjon) i sirkelen.
Det er viktig at du klarer å ta deg skikkelig ut, altså blir ordentlig sliten i muskulaturen, for å få god effekt av treningen. Du finner mange gode øvelser til hjemmetrening ved å klikke her

Tren hele kroppen for å få mest mulig helhetlig utvikling. Klikk deg frem i menyen til venstre (ved å følge linken over) for å komme inn på de enkelte muskelgruppene. Prøv å få med minimum 1 øvelse for hver muskelgruppe, altså få med legger, lår, sete, mage, korsrygg, bryst, skuldre, øvre del av rygg og armer.

Ha minimum 1 dag mellom hver styrkeøkt. Dagene i mellom kan du benytte til annen kroppsutfoldelse og aktivitet:)

I tillegg er det viktig at du spiser sunt, variert, regelmessig (hver 3-4 time) og nok!

Elektriske impulser gir trolig lite, eller ingen effekt! Tren heller ordentlig, ved å bruke muskulaturen aktivt.

Lykke til!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva kan du om spillavhengighet?

Er spilleproblemer et resultat av svakhet og uansvarlighet?