Hopp til hovedinnholdet

Hva skal jeg gjøre for å gå ned i vekt.

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er 13 år, er 167cm høy og veier 86kg. Vet det er for mye men jeg prøver å gjørs noe med det: jeg drikker mimdre brus, spiser mimdre godteri og potetgull. Vi har ikke så mye av godteri hjemme men potetgull har vi en del av i helgene. Jeg spiser/drikker aldri brus, godteri og potetgull i ukedagene. I tillegg hopper jeg en del på tramolinen gjør styrke-øvelser en gang i blant. Spørsmålet er hvordan jeg kan gå ned noen kilo og hvor mange kilo bør jeg sette som mål? Jeg har både tenkt og lest på dette så jeg vet at jeg skal gjøre dette over lengre tid. Jeg vet at man skal snakke med foreldre/fastlege/helsesøster men det har jeg ikke lyst til. Tusen takk på forhånd. Hjelp meg!!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 13 år!

Så fint at du skriver til oss i ung.no. 

Når man sliter med vekten og er 13 år gammel, skal man få hjelp av voksne til dette. Det er fordi at man behøver støtte, gode råd og oppfølging for å gjøre noe med situasjonen. 

Hvor mange kilo du bør ha som mål å gå ned er det bare helsesøster eller lege som kan sette for deg. 

Dette er fordi at de har informasjon om deg, som vi, som du har kontakt med på nett, ikke har. 

Du skal selvfølgelig få noen tips av oss, men i tillegg er det veldig viktig og bra om du søker hjelp av voksne og helsepersonell. 

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

I tillegg bør du være fysisk aktiv, det vil si at du er i bevegelse. Det er flott at du trener styrke! Styrketrening har mange gode effekter for helsa og hjelper også kroppen til å ha en god forbrenning. 

Jeg legger ved en artikkel som forklarer mer om hva det vil si å være fysisk aktiv. 

Jeg legger også ved artikler som handler om vekt. Håper disse kan være til hjelp for deg!

Husk også at vekt bare er et tall som ikke sier noe om hvem du er som person! Det er bra å ta vare på helsa si og du har mulighet til å få hjelp med dette. Den hjelpen bør du ta! 

Hvis du synes dette er vanskelig å snakke om, kan du kanskje vise det du har skrevet her. 

Øsnker deg alt godt! 

 

 

Vennlig klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Slankeråd for deg som er overvektig

løper (colourbox.com)

Hvis du er overvektig, og du prøver å gå ned i vekt, kan det være nyttig med noen råd: Hvis du skal slanke deg et viktig å gjøre det på en systematisk måte, og ikke hoppe på lettvinte superkurer. Regelmessige måltider, sunn og variert kost og trim satt i system er tingen.

Les mer

Mengden du spiser påvirker vekten din

Hamburger (colurbox.com)

Størrelsen på brusflaska, potetgullposen eller hamburgeren har stor betydning for om du får i deg for mye kalorier eller ikke. Får du for mye kalorier daglig, vil du legge på deg.

Les mer

Fysisk aktivitet i hverdagen - viktig og sunt

Studenter går opp trapp (Colourbox.com)

Helst bør du være aktiv minst en time hver dag. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Lån sport- og fritidsutstyr helt gratis!

BUA ( C-F Wesenberg)

Visste du at du kan låne det du trenger, helt gratis, i utstyrsbibliotek over hele landet?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse