Hopp til hovedinnholdet

Hvordan få bedre selvtillit til håret mitt og bli mer brun?

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Hei, Jeg er en gutt på 15 år, veier 73kg og har rødt hår. Jeg hater å ha rødt hår, det er det verste i livet mitt, ville gitt hva som helst for å få brunt hår, jeg blir ikke brun men solbrent, og får masse fregner. Hvordan bli brun uten selvbruning. Og hvordan få bedre selvtillit til håret mitt som eg må leve med resten av livet mitt med...

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver inn til ung.no.

Dessverre er det mange ungdommer som strever med å være fornøyde nok med seg selv. Jeg tenker at dette handler mye om at ungdom hele tiden blir utsatt for bilder og informasjon fra sosiale medier om hvordan de bør se ut. 

Når man hele tiden får informasjon om hvordan man bør se ut og hvordan man bør være, så vil man føle seg utilstrekkelig. Når man så føler seg utilstrekkelig vil man begynne å tenke dårlig om seg selv.

Men hvem er perfekt? Alle har noe de strever med, til og med de som utad ikke viser det.

Forholdet til kroppen inngår gjerne i en større helhet, selvbilde. For enkelhet skyld kan en dele selvbilde inn i seks punkter.

1. Det fysiske. Mange føler seg bedre med seg selv hvis de trener regelmessig og spiser sunt. Dette er med på å bygge et godt selvbilde. Start med å gå turer, deretter lett jogging, sykling eller melde deg inn i et treningssenter for mer variert trening, kan være lurt.

2. Det emosjonelle. Følelsene dine, hvordan du takler ting. Mange har en negativ selvinstruksjon, det vil si at de ofte sier til seg selv: "Nei, det kan jeg ikke, det tør jeg ikke, jeg er ikke god nok, jeg svetter i hendene, jeg rødmer og er usikker, jeg er dum…"

Det vil hjelpe deg til å bli mer fornøyd og få det bedre med deg selv, hvis du jobber med å ha en mer positiv monolog med deg selv og erstatter eventuelle negative tanker med positive tankemønster. Da kommer du i en positiv sirkel. Den enkleste måten å jobbe med dette på, er å snakke positivt til deg selv, og støtte og oppmuntre deg selv aktivt og regelmessig daglig.

Du kan begynne i dag ved å si til seg selv om og om igjen mange ganger for dag noen av følgende setninger: "jeg er en flott person og jeg liker meg selv", "jeg liker mitt røde hår", "det kommer til å gå bra", "det er ikke så nøye", "det går over", "jeg er bra nok som jeg er", " jeg gjør så godt jeg kan, så får det gå som det går", "andre liker å være sammen med meg", "jeg er like bra som alle andre", "pytt sann, det går an å leve med en og annen dårlig dag", "jeg ser bra ut" eller andre setninger som passer for deg. Det kan være til god hjelp at du jobber med å finne fram til noen slike enkle, oppmuntrende setninger og skriver dem ned på lapper som du henger opp f.eks. på speilet på badet og andre steder du ser ofte. Still deg opp foran speilet og si disse setningene høyt til deg selv. Det virker litt uvant til å begynne med, men det virker positivt etter hvert. Husk at øvelse gjør mester, og du trenger mye og ofte trening på dette.

Det er fullt mulig for deg å styre hva du bruker tid til å tenke på. Du kan aktivt oppsøke andre tanker som er mer positive for deg hvis negative tanker kommer over deg. La de negative tankene komme inn i oppmerksomheten din og se på dem som skyer som driver forbi over himmelen og ut av oppmerksomheten igjen. Hvis en negativ tankesky stopper opp i oppmerksomheten din, så kan du iverksette tankestopptiltak. Tankestopp gjør du ved å aktivt fokusere på noe annet. Enten ved å mentalt oppsøke andre tanker eller ved og bruke hjelpemidler som TV, internett, musikk, andre omkring deg eller utføre en aktivitet som krever all din oppmerksomhet. Positive tanker og følelser om seg selv bygger selvbilde.

3. Det som gir deg mening. Hva er det viktige i ditt liv? Fritidsaktiviteter? Vennskap? Politiske aktiviteter? Finn ut hva som er viktig og meningsgivende for deg, å ha et større fokus på dette. Det er ofte drivkraften i dagliglivet og gir oss mennesker en følelse av sammenheng. Det definerer også en del av den personen du er.

4. Din kompetanse. Hva er du flink til? Hva mestrer du? Dette er ofte forbundet med selvtillit, vi får selvtillit av å kjenne mestringsfølelsen over noe vi kan godt. Er det skolen? Sportsaktiviteter? Hvordan kan en utvikle seg her?

5. Din tilhørighet. Hvem eller hva tilhører du? Med hvem eller hva kjenner du tilhørighet? Venner? Familie? Deg selv? Å definere dette for seg selv, bygger selvbilde. Du blir bevisstgjort i forhold til roller og grupperinger.

6. Summen av alle punktene; Identitet. Når du har et avklart forhold til hvordan du ser ut, hvordan du tenker og hva du føler om deg selv, hva som gir mening, hvilke kompetanse du har og hvem/hva/hvor du tilhører, har du et noenlunde avklart bilde av din identitet, hvem du selv er og ikke minst har du jobbet med å bli mer fornøyd med hvordan du er og hvordan du ser ut.

Det er ikke alle mennesker som blir brune av å sole seg. Du er nok kanskje en av dem. Personer med blondt eller rødt hår og er lyse i huden og kanskje har fregner, blir sjelden brune. Det er ikke noe du får gjort med det. 

Du kan likevel oppnå en gyldnere glød i huden etter soling gjennom en sommer.

Det er lett å tenke at alle andre blir brune og ikke en selv. Det er nok ikke slik. Det er veldig mange som har en lys hudtype og ikke blir brun.

Årsaken er at det i huden blant annet finnes pigmentceller. De produserer det mørke pigmentet melanin, som viser seg som brunfarge i huden.

De som er lyse i huden, har mindre pigment i huden.

Lyshudete har dessuten noe mer av den rødlige melanintypen, som reagerer på en mer uheldig måte med UV-stråling fra sola, slik at de bør være ekstra forsiktig med å sole seg. De blir fortere solbrent, noe man bør unngå, slik at de bør beskytte seg meg med høy solfaktor i sola.

Det er viktig å akseptere og godta at man er som man er. Det viktigste er at man er hyggelig og grei mot andre og har fokus på viktigere ting i livet sitt.

Det er som regel bare en selv som er opptatt av dette. Andre tenker nok ikke å mye over det, og det finnes verre ting.


Lykke til!

 

Hilsen helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips for bedre selvfølelse og passe god selvtillit?

Gutt med armene i kors (colourbox.com)

Selvtillit er tro på det vi gjør og det vi får til. Selvfølelse er verdien man ser i seg selv, det å kjenne at man er glad i seg selv. Selvfølelse er også å stole på sine egne følelser og tåle å ta feil.

Her er noen enkle tips til hvordan du kan få bedre selvfølelse og passe god selvtillit.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Husk solvettreglene

Solkrem (colourbox.com)

Mange forbinder sol med sunnhet og helse, men for at sola skal gi deg glede og overskudd må du ta noen viktige forholdsregler.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse