Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg gå ned i vekt?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei jeg er en jente på 15 år, jeg sliter med blant annet sosial angst, depprisjon, å suicidale tanker, og lav selvtilitt, jeg er overvektig nå, jeg pleide å veie 60, men nå veier jeg 80, jeg er så forferdelig redd for og møte på noen når jeg er ut, å jeg er umotivert til å trene hjemme, har dere noen tips til hvordan jeg går ned i vekt?? Sliter veldig.. plis hjelp meg

Besvart 18.08.2018 11:35
 

Svar
Hei jente 15!

Takk for at du kontakter oss i ung.no med dette!

Det høres ikke ut som du har det så greit for tiden. Det er mange vanskelige problemer du nevner du har, er du i kontakt med noen voksne angående dette? Får du hjelp av fagpersoner for din sosiale angst, depresjon og suiciditet? Jeg håper det er noen som følger deg opp på dette, da det er tilstander som man ikke kan forvente bare vil gå over av seg selv, men som man trenger aktiv behandling for å bli kvitt.

I tillegg er vekt et problem for deg. Du har gått opp fra 60 til 80 kg, du har lyst til å gå ned i vekt, men er umotivert for trening. Er vektproblematikken noe du har snakket med voksne om? Helt generelt fraråder vi ungdom å slanke seg, med mindre de har en vekt som er helsefarlig, og da skal det skje under oppfølging og veiledning av helsepersonell. 

Vet foreldrene dine at du ønsker å gå ned i vekt? I mange familier så har foreldre en viktig rolle i kostholdet, da det er de som handler inn mat og lager middag. Hvis du skal gjøre endringer i livsstil, er det viktig at de inkluderes i dette, og at dere sammen kan finne smarte og sunne løsninger som gjør det lettere for deg å kontrollere vekten.

Vårt beste råd til ungdom som er usikker på vekten sin, er å ta kontakt med fastlege eller helsesøster for en vurdering av dette. De kan sammen med deg vurdere hvilke endringer som er nødvendige, og hvordan du skal gå frem. Visste du at det i mange kommuner finnes tilbud til ungdom som sliter med vekten? Dette kalles en Frisklivssentral, og her kan man delta på alt fra treningsgrupper til kostholdskurs (det varierer fra kommune til kommune hvilke tilbud som er). Både fastlege og helsesøster har oversikt over dette.

Å skulle å ned i vekt helt på egen hånd er både vanskelig og i noen tilfeller uforsvarlig. I den alderen du er nå, så trenger kroppen din riktige næringsstoffer for vekst og utvikling, og det er fort gjort å få for lite av dette om man slanker seg. Det er derfor man trenger veiledning av fagpersoner.

I mange tilfeller er det ikke slanking som skal være hovedfokuset heller, men livsstilsendringer: komme i gang med aktivitet som man trives med, og gjøre små grep i kostholdet som gir sunnere helse, og som kan bidra til å stabilisere vekten over tid.

Her er våre generelle råd for et sunt kosthold:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Det kan være greit å tenke gjennom disse punktene før du oppsøker helsesøster eller fastlege, for å ha en idé om hvor dine utfordringer ligger, og hva du kan bli bedre på.

Å endre kosthold er vanskelig, og vi har derfor skrevet en guide til hvordan man kan gå frem for å få til smarte endringer i kostholdet.

Jeg legger ved noen flere artikler du kan se på, og håper disse vil være til både hjelp og inspirasjon på veien.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Selvmordstanker

Har du selvmordstanker er det viktig at du snakker om problemene dine med noen av dine nærmeste! Du trenger ikke å ha det vondt. Selv om alt føles svart finnes det løsninger på mer enn du tror. Har du ingen å prate med, må du ikke være redd for å oppsøke profesjonell hjelp.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer

Sjenert eller sosial angst?

Usikker? (colourbox.com)

Du har sikkert følt deg sjenert noen ganger? De fleste vil kjenne på dette i noen situasjoner i livet, og noen vil merker det mer enn andre. Noen kan oppleve at de er mer sjenert i perioder av livet, for eksempel i ungdomsalderen.

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Trening beskytter mot depresjon

Jente løper i skogen (colourbox.com)

Trener du i tenårene, minskes risikoen for depresjon senere i livet. Trening hjelper også hvis du er deprimert nå.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn