Hopp til hovedinnholdet

Hvor mange kalorier trenger jeg?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Jeg er en jente på 16 år. Jeg veier 63kg og er 169cm høy. Jeg trener håndball 3 ganger i uken, og utenom det går jeg kanskje en liten tur i uken for å bevege meg ekstra. Jeg lurer på hva mitt dagsbehov i kalorier burde ligge på? Jeg legger ganske lett på meg. Selvom min BMI tilsier at den er normal, har jeg forsatt en del fett på magen.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Det er ikke så lett å svare på kaloribehov, tallene blir veldig omtrentlige. Årsaken er at det er mer enn vekt, høyde og alder som spiller inn for hvor mange kalorier man trenger. Du har jo også oppført litt om din aktivitet, men det kan være flere hundre kalorier i forskjell på om man løper rundt på håndballbanen i én time, kontra om man sender pasninger frem og tilbake i en time. Noen har høy forbrenning, andre har lav forbrenning, dette spiller også inn. Nå sier du at du lett legger på deg, noe som kan bety at du har lav forbrenning.

Når man skal gjøre beregninger i kaloribehov, så finnes det flere formler for dette, men vanligvis inkluderer man vekt, høyde, kjønn og alder. Da får man et estimat for hva hvileforbrenningen er, også ganger man dette opp med en aktivitetsfaktor (ulik faktor etter hvor aktiv man er).

Din hvileforbrenning kommer ut som 1512 kalorier (hvileforbrenning er det man forbruker når man er helt i hvile, som når man sover, det betyr ikke 'treningfri' dag). Da har man ikke tatt hensyn til om man har høy/lav forbrenning, men lagt seg midt på treet.

Aktivitetsfaktoren for middels mosjon 3-5 dager i uken, er 1,55. Hvis vi ganger 1512 med 1,55 får vi 2344 kalorier. Det kan altså bety at du trenger rundt dette kaloriinntaket daglig. Men som du skjønner, er dette et veldig omtrentlig tall. Hvis det er sånn at du har litt lav forbrenning, og i tillegg trener nærmere 3 dager i uka enn 5, må man kanskje justere ned 100-200 kalorier.

Poenget er hvert fall at man vet ikke helt nøyaktig hvor mange kalorier hver enkelt trenger, og til tross for at man ikke har oversikt over det, klarer kroppen å regulere vekten vår veldig godt! Vi spiser jo litt ulikt fra dag til dag. Noen dager får vi for lite kalorier, andre dager får vi for mye. For de fleste holder vekten seg veldig stabil allikevel. Går man opp i vekt, kan det være et tegn på at man for ofte spiser for store porsjoner eller for mye energitett mat (sjokolade, kake, is, godteri, brus).

Det er normalt å ha litt fett på magen, det er ikke noe feil med det. Du skriver at du har en normal BMI, og selv om BMI også er et litt upresist tall, så gir det en indikasjon på om man veier for mye, passe eller for lite. Vi blir lurt av all kroppseksponering i sosiale media og andre medier når det kommer til hvordan en normal kropp skal se ut. Det å ha litt fett på mage, hofte, rumpe og lår er helt normalt! Ikke tenk at en helt flat mage er det som er best for helsa, selv om instagrammodellene ser slik ut.

Hvis du synes dette med mat, kropp og vekt er vanskelig, vil jeg råde deg til å prate med noen voksne om det. På helsestasjon for ungdom, eller ved å ta en tur innom helsesøster på skolen kan du få en god samtale om dette.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Hva er kalorier og hva brukes det til?

Varedeklarasjon (ung.no)

De fleste vet at kalorier finnes i mat og er noe kroppen bruker når man er i bevegelse. Men hva betyr det egentlig?

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse