Hopp til hovedinnholdet

Hvordan gå ned i vekt av å gjøre ingenting?

Gutt 14 år
 

Spørsmål

Hvordan gå ned i vekt av og gjør ingenting? Ikke trene ingenting

Besvart 24.11.2018 14:23
 

Svar
Hei!

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

For å gå ned i vekt så må man spise mindre kalorier enn det man forbruker i løpet av en dag. Trening gjør det enklere å gå ned i vekt fordi det øker forbrenningen, og det erstatter noe fett med muskler, men i all hovedsak er det kostholdet som er viktigst for å miste vekt.

Det betyr at det er fullt mulig å gå ned i vekt uten å trene. Men da vil man miste en del muskler i tillegg til fett, det påvirker hvordan kroppen ser ut.

For å redusere vekten gjennom kostholdet kan det være nyttig å gjøre følgende grep:

  • Spise mindre porsjoner
  • Spise hyppig (hver 3.time), men ikke så store måltider
  • Øke mengden grønnsaker gjennom hele dagen (dette kan man spise ubegrenset av!)
  • Spise godteri/snacks/kake/is/brus kun én dag i uka
  • Velge grove kornprodukter fremfor fine

Hvis man som ungdom har behov for å gå ned i vekt, så må man få oppfølging av helsepersonell for at det skal gå riktig for seg. Helsesøster kan være en fin samtalepartner om man trenger å gjøre endringer i livsstil. Å gå frem på feil måte, for eksempel ved å spise alt for lite, kan føre til at man får mangel på vitaminer og mineraler, lav forbrenning og mister mye muskelmasse. Man kan få problemer med mat og forbrenning resten av livet om man ikke går frem på riktig måte.

Dette skjer med kroppen om man spiser for lite

Det er ikke alle som føler at de må gå ned i vekt som egentlig trenger det, spesielt når det kommer til ungdom. I ungdomstiden så vokser man i lengden, og hvis man ikke er helt ferdig utvokst så kan det forandre kroppssammensetningen ganske mye når man blir høyere. Det er også viktig å være klar over at man skal legge på seg litt i ungdomstida. Hvis man legger på seg raskere enn normalt, så kan det være greit å få litt veiledning på hva man gjør feil.

Få hjelp om du strever med vekten

Ta en titt på resten av artiklene jeg har lagt ved under svaret, og snakk med noen voksne om du føler at vekt er noe du trenger hjelp til.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Hva er kalorier og hva brukes det til?

Varedeklarasjon (ung.no)

De fleste vet at kalorier finnes i mat og er noe kroppen bruker når man er i bevegelse. Men hva betyr det egentlig?

Les mer

Jeg veier for mye– hva skal jeg gjøre?

Baderomsvekt (colourbox.com)

Mange ungdommer tror at de er overvektige uten at de er det, mens andre tror de har en normal vekt, men veier enten for lite eller for mye.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn