Hopp til hovedinnholdet

Hvordan spise mindre søtsaker og regelmessig trene?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei!:) eg er ei jente på 14 år. Eg er ganske aktiv. Men eg spise så mye usunt i vekedagene og helgene ! Og jeg har merket at jeg har blitt tjukkere i det siste... og jeg har prøv og sette mål som: Okey denne uken skal ikke jeg ete så mye usunt. Men de går alldri:((( og jeg vet at man vokser og blir større... men jeg kjenner kroppen min ganske godt, og jeg vet at jeg har blitt feitere av det jeg spiser. Og jeg vet at man trenger sukker i kvardagen. Men jeg spiser aaalt for mye fett og søtsaker. Og jeg prøver også og trene, men jeg slutter etter 1-2 dager... har fu noen tips til og få vekk at jeg får så lyst på søtsaker hele tiden? Og de hjelper meg veldi lite at vi har så mye søtsaker hjemme:( Jeg er jo ganske aktiv. Men de er ikke nokk merker eg, fordi eg blir jo feitere på magen og låra... Blander bokmål og nynorsk så de er litt feilskriving her:).

Besvart 27.11.2018 11:54
 

Svar
Hei!

Takk for at du stiller dette spørsmålet til ung.no!

Du har helt rett i at det er vanskelig å endre vaner, og det å kutte ned på godteri er noe veldig mange synes er vanskelig. Det er kjempeflott at du ønsker å spise mindre søtsaker, og at du vil trene regelmessig.

Det er helt greit å spise litt søtsaker i helgene, men det er ikke bra å spise for store mengder. Det stemmer at man skal legge på seg litt i tenårene, men noen ganger skjer det for raskt, og det kan være et tegn på at man spiser for mye. Uansett er det bra for helsa å kutte ned på sukkerinntaket.

Å ha masse søtsaker liggende tilgjengelig i huset gjør det helt klart vanskeligere for deg å klare å kutte ned. Her må du rett og slett snakke med familien om at du ønsker å gjøre endringer på godteriinntaket, og at det er vanskelig for deg med så mye liggende i hus. Kanskje er det flere i familien som egentlig kunne tenkt seg å spise mindre godteri? Kanskje det er en enkel sak å få til en enighet om å kjøpe inn mindre? Problemet for mange er at de kjøper så mye godteri til helgen, at det blir liggende rester utover uka.

Å kjøpe inn mindre godteri til helgen gjør det helt klart lettere å kutte ned på mengdene. Bestem deg for en mengde du skal tillate seg selv å spise i løpet av helgen, og kjøp kun inn dette. Kanskje holder det å spise godteri enten fredag eller lørdag? Da kan du handle inn noe annet godt som du kan spise den andre kvelden: grønnsaker og dip eller fruktsalat? Hva med å lage en smoothie?

Vi har skrevet en artikkel om hvordan man kan bli kvitt søtsuget, jeg vil råde deg til å lese denne.

Å endre vaner er vanskelig, det har du jo selv erfart. Det holder i noen dager, også er man tilbake til det gamle. Vi har skrevet en guide til hvordan man skal gå frem når man ønsker å få til endringer i kosthold og med trening, jeg tror du vil ha stor nytte av å lese denne.

Hvordan få til smarte endringer i kostholdet

Disse tipsene kan også brukes når du setter deg mål for trening. Pass på at du ikke setter deg for ambisiøse mål, og finn en treningsform du liker. Det er nok noe av det viktigste du kan gjøre for å klare å holde på det over tid.

Vi har skrevet flere artikler om trening, både motivasjon og hvordan man skal komme igang. Jeg legger ved disse artiklene under svaret her. Ta en titt på disse.

Jeg er sikker på at du klarer dette om du går frem på riktig måte. Ha tro på deg selv, og legg en ordentlig plan. Det handler ikke om vektnedgang eller utseende, det handler først og fremst om helse. Både trening og et sunt kosthold gir energi og selvtillit, og hvis man sakte men sikkert klarer å snu om på vanene sine, så etablerer man nye, som man også vil oppleve at det er enklere å holde på etter hvert som de blir godt etablert.

Håper dette svaret vil være til hjelp.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Puberteten - hva skjer?

Gutt tenker (colourbox.com)

Hormonene bobler i kroppen - kroppen er ikke lenger den samme og følelsene svinger. Hva skjer?

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Kom i gang med treningen!

Joggesko (colourbox.com)

"Jeg har ikke penger, jeg har ikke utstyret, jeg har ikke tid?" Kjenner du deg igjen? Det finnes mange årsaker til å utsette treningen.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse