Hopp til hovedinnholdet

Jeg står hele tiden, hva skjer hvis jeg fortsetter?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Jeg sliter mye med å holde meg i ro. Har problemer med mat og vekt. (Vørt innlagt før for sf men er på en "normal" vekt nå..) jeg ville bare spørre om noe. Siden jeg ikke klare å sitte, står jeg gaaaaaanske mye, hvis man ser bort i fra skole. Jeg bruker å gå fram og tilbake pø rommet mitt og stå egentlig til jeg legger meg til å sove. Dette har foregått en god stund, over 1 år faktisk. Føler jeg blir sliten Lg lek av alt, men klarer ikke slutte. Bruker å ha ondt og ømhet spesielt rundt sålene på fotene. Er det tegn på belastning? Kan du si litt om det? Hva skjer hvis jeg fortsetter mer ståingen? Har så lyst å slappe av som før men er bare helt umulig. Noe som ender med ståing i flere timer om dagen; hver dag...

Besvart 25.05.2019 22:58
 

Svar
Hei

Det er leit å høre at sykdommen din presser deg på en slik måte. Det er ikke rart at du er øm og har vondt i føttene. Jeg møter mange som strever med dette problemet og det er ikke uvanlig at man får ømme kroppsdeler, belastninger og sår på utsatte kroppsdeler.

Du trenger hvile. Kroppen din har behov for det og du fortjener å slappe av slik du gjorde før. Jeg synes du skal gjøre et forsøk på å utfordre sykdommen og hvile litt mer. Mange opplever å få til å hvile mer når de forsøker litt og litt. Det går an å begynne med å forsøke å utsette ståingen i for eksempel ti minutter og øke litt dag for dag. Leggetiden skal fortsatt være den samme. Når ungdommene utfordrer sykdommen på denne måten oppdager de ofte at det ikke blir konsekvenser og det skjer ingenting selv om de står eller går litt mindre. Mange synes det likevel er så ubehagelig å gå i mot tankene som presser en til å stå, at de trenger å ha noen som kan hjelpe og støtte når de skal prøve på dette. Som oftest er det foreldre.

Det er også veldig mange som merker at trangen til å gå/stå blir mindre og mindre når vekten blir normal og sunn. Det er viktig at man ikke blir stående på en vekt som er akkurat litt for lav, men som ligger litt over det laveste i normalområdet. Dette er også forebyggende for tilbakefall.

Jeg legger ved noen artikler du kan se på.

 

 

 

Vennlig hilsen psykiatrisk sykepleier/familieterapeut

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvor mye trening er nok, og hvor mye er for mye?

Mann som løper(colourbox.com)

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Les mer

Dette skjer med kroppen din hvis du spiser for lite

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Er det farlig å spise lite mat én dag? Hva med over en lengre periode? Hvor lite mat kan du spise før det blir farlig, og hva er det egentlig som skjer med kroppen din da?

Les mer

Selvhjelpsøvelser på veien mot å bli frisk av spiseforstyrrelse

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Øvelsene kan hjelpe deg med motivasjon til å ta imot hjelp for spiseforstyrrelsen. Det er viktig med hjelp for å bli bra. For å bli frisk av en spiseforstyrrelse, er regelmessige måltider helt avgjørende.

Les mer

Skader ved spiseforstyrrelser

Trist jente på sofaen (colourbox.com)

Du kan få fysiske helseskader av slanking og underernæring. Du kan også få skader på kroppen av overspising, oppkast, misbruk av avførings- og vanndrivende midler, overdreven fysisk aktivitet og fasteperioder. De fysiske skadene kan igjen gi psykiske plager.

Les mer

Idrettsskader

kneskade (colourbox.com

Hvilke skader er du utsatt for i ulike idretter? Hvordan kan du forebygge skader?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Skader
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om skader