Hopp til hovedinnholdet

Tar 100-300 situps hver dag. Hvor lang tid tar det ca. til det gir skikkelige resultater?

Jente 14 år
 

Spørsmål
Jeg har veldig lyst til å trene og få strammere mage. Jeg tar 100-300 sit-ups hver dag og gjør litt forskjellige treningsøvelser ellers. Så spørsmålet mitt er da, hvor lang tid tar det ca. til det gir skikkelige resultater? Som feks. hvor lenge må jeg trene til jeg får sixpack? Jeg veier 54kg og er 1,63m høy, spiser mye frukt og litt grønt hver dag også. Takk for på forhånd:)
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Situps og andre styrkeøvelser for magen gir helt klart resultater. Det er viktig at du tar så mange repetisjoner at du blir helt utslitt mot slutten. Slik trening vil helt klart gi magemusklene god trening, noe som blant annet resulterer i at muskelstørrelsen opprettholdes og økes noe.

For å få mer markerte magemuskler er trening som øker fettforbrenningen i større grad enn situps best. Situps og lignende trening gir noe økning i fettforbrenning, men utholdenhetstrening eller styrketrening av større muskelgrupper fører til større økning. Grunnen er at du forbruker mye mer energi ved utholdenhetstrening og styrketrening hvor du trener de store muskelgruppene på kroppen, som lår, sete, rygg, skuldre og bryst. Energiforbruket består i hovedsak av forbrenning av karbohydrater og fett, og med et større energiforbruk vil fettforbrenningen derfor øke.

Du kan lese mer om utholdenhetstrening ved å klikke her

For gode styrkeøvelser for blant annet de store musklene i kroppen kan du klikke her

Hvis du ønsker mer informasjon om hvordan du kan trene styrke kan du klikke her

Hvor raskt du vil se resultater er svært avhengig av blant annet gener. Noen må trene mye lengre enn andre for å oppnå de samme resultatene. To personer kan altså trene og spise likt, men likevel utvikle muskulatur og kroppssammensetning ulikt. Det er derfor vanskelig å gi et direkte svar på når du vil se merkbare resultater. Vanligvis tar det 6-8 uker etter en økning i treningsmengde før en kan se skikkelige resultater, men det er altså individuelle forskjeller her. Det er viktig å være tålmodig og ikke gi opp selv om du ikke ser noen endringer med det første. Hold ut og vær fokusert når du trener. Da vil du oppnå gode resultater utover:)

Det er kjempe bra at du spiser mye frukt og grønnsaker. Du har en fin vekt i forhold til høyden din:)

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om psykisk helse? #2

Hva er ADHD?