Hopp til hovedinnholdet

Beinhinnebetennelse, fotball og vanskelige valg

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg fikk beinhinnebetennelse i begge legger i vår, og har fått en del problemer med det. Gikk tidlig til legen og fikk en tablettkur. Jeg hadde en treningspause på ca en måned mens jeg tok tablettene. Det ble etterhvert bedre, men det tror jeg bare var fordi jeg ikke trente, ettersom det kom tilbake kort etter at jeg startet på fotball igjen. Jeg spiller på et lite klubblag, men har ambisjoner om å begynne på et større kretslag. Problemet er at vi ikke får lov til å melde overgang til denne klubben dersom vår egentlig klubb fremdeles kan stille lag. De samarbeider jo, så vi er velkomne til å trene med dem og kan være med på kamper dersom de er for få. Med andre ord kan jeg spille enten på klubblaget eller begge to. Planen var å satse på begge to, og det hadde jeg nettopp begynt med da jeg fikk betennelsen. Problemet nå er at fotball omtrent er det verste jeg kan gjøre i forhold til beina.. Jeg har sluttet helt å løpe på asfalt, og prøver å trene på måter som ikke skader beina. Men jeg tror aldri det kommer til å bli helt bra igjen om jeg fortsetter på fotballen. Egentlig har jeg bestemt meg for å ikke slutte på fotballen, selv om jeg må se dette an. Men mange på mitt nåværende lag tar ikke fotballen seriøst og er der kun for det sosiale. Mange av dem bryr seg lite om vi eller taper, og har null utvikling pga mangler på konsentrasjon og motivasjon. Dette er jeg utrolig lei av, men jeg trives likevel godt pga miljøet vi har på laget. Mange av venninnene mine går på dette laget og jeg er god venn med mange av de jeg ikke er sammen med ellers. Men jeg føler ikke at jeg vil ødelegge beina mine for et lag som ikke bryr seg, uansett hvor bra det er sosialt. Derfor vil jeg begynne på dette nye laget, slik at jeg kan utvikle meg videre et sted hvor folk tar det seriøst. Ettersom jeg ikke burde spille fotball i det hele tatt er det en dårlig løsning å spille på to lag, selv om det er det jeg gjør akkurat nå. Jeg har også nettopp begynt på vgs på idrettslinja. Derfor blir det utrolig mye trening, og ettersom vi har mye tennis til å begynne med (på asfaltbane), så har ikke leggene det spesielt bra... Merker også at jeg har mindre motivasjon og får til mindre på treningene for tiden... Vet ikke om det er fordi jeg er sliten etter trening på skolen, eller om det er fordi jeg ikke er så glad i å spille på dette laget lenger. Ofte har jeg heller ikke overskudd til de ekstra treningene med det laget jeg helst vil spille på. Hva skal jeg gjøre? Føler jeg svikter lagvenninnene og treneren ved å slutte, men kan ikke fortsette å få så vondt, bare for å være med på det sosialet! Føler også miljøet på det laget jeg er på nå er mye bedre enn det andre, og er enda en grunn til å ikke slutte... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, eller hvem jeg kan spørre! Føler ikke legen kan gjøre mer for beina, eller er sånn som gir råd utenom skaden... Foreldrene mine forstår heller ikke så veldig godt problemet og er ikke de beste å snakke med om akkurat dette. Hilsen fortvilet jente, 16

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Jeg forstår at du synes disse valgene er vanskelig, og det er helt normalt. Når det gjelder beinhinnebetennelsen vil jeg anbefale deg å oppsøke en fysioterapeut, enten ved å få henvisning fra fastlegen din, eller ved å oppsøke en privatpraktiserende fysioterapeut. F.eks. Hjelp 24 NIMI er gode på denne type skader. Sjekk denne lenken for informasjon. Jeg vil anbefale deg å gjøre noe med denne skaden nå, før det går for langt, og du må trolig regne med en periode med alternativ trening for at skaden skal heles. Hvis du får henvisning fra legen din kan du risikere å bli stående en stund på venteliste. Kortere ventetid vil du høyst sannsynlig oppleve hvis du kontakter en privatpraktiserende fysioterapeut, evt. NIMI som vist til over, men dette koster også mer penger...

Du sier du opplever å ha mindre energi og motivasjon nå enn tidligere, og det kan nok henge sammen med at du tenker mye på beinhinnebetennelsen. Det kan også henge sammen med at du nå trener en god del mer, gjennom idrettslinje og idrett på fritiden. Da er det ekstremt viktig at du også spiser nok, variert og sunt, og hviler nok/sover nok. Mer trening krever et større energiinntak (mer mat) for at du skal oppnå overskudd og motivasjon. Her er noen generelle råd rundt kosthold:

  • Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig. Kostholdet kan gjerne baseres på grønnsaker/planteprodukter
  • Velg kokte eller bakte poteter fremfor chips og pommes frites.
  • Spis grove korn- og brødvarer.
  • Spis gjerne fisk til middag 2-3 ganger i uka og spis fiskepålegg ofte.
  • Velg magre kjøttprodukter til middag og som pålegg (kylling, kalkun, svin).
  • Velg skummetmelk, lettmelk eller ekstra lett melk og andre meieriprodukter med mindre fett (cottage cheese, kesam/kesam mager osv.).
  • Velg myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør.
  • Kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri. Direkte etter trening er det likevel bra med litt sukker, f.eks. gjennom sjokolademelk
  • Drikk vann når du er tørst.
  • 4 hovedmåltider om dagen anbefales (frokost, lunsj, middag, kvelds)
  • 2 mellommåltider + et lite måltid direkte etter trening anbefales (mellommåltid kan være en gulrot og en yoghurt f.eks.)

7-9 timer søvn i døgnet anbefales generelt, men dette varierer mye fra person til person. Når du trener mye er det viktig å også hvile nok.

Når det gjelder valget om hvilket fotball-lag du skal spille på, om du evt. skal slutte på det "sosiale" laget eller ikke, må du kjenne etter selv hva du har mest lyst til. Hvis du har lyst til å satse mer på fotball vil jeg tro lagvenninnene dine har forståelse for det hvis du presenterer argumentene dine for dem, angående lagbytte eller lignende. Snakk gjerne med treneren først, og forklar situasjonen. Kanskje du har en god venninne på laget som du kan snakke med også? Lytt til hva du har mest lyst til, hvis du kjenner etter :) Uansett må du la leggene få tid til å heles, og du vil kunne forkorte behandlingstiden mye ved å få hjelp av en fysioterapeut.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om idrett