Hopp til hovedinnholdet

Hvordan komme i god form?

Jente 15 år
 

Spørsmål

HVORDAN KOMMER MAN I GOD FORM?? SVAR FORT

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

For å komme i god form raskt bør du kombinere utholdenhetstrening og styrketrening hver uke. Utholdenhetstreningen kan du variere mellom intervalltrening med høy intensitet og noen lengre økter med jevn moderat intensitet. De jevne øktene kan gjerne ha varighet på 45-60 minutter. Intervalløktene kan ha kortere tid, men intensiteten må være høy. Et eksempel på intervalltrening kandu se her. Du får også svært god intervalltrening gjennom ulike ballspill, som håndball, fotball, innebandy, basketball osv. Også gjennom andre spill og idretter får du god kondisjonstrening, men hvis du ønsker å trene hjemme kan du f.eks. følge videoen vist til over. Du kan også følge prinsippene for intervalltrening beskrevet i artikkelen vist til under svaret.

Tre økter utholdenhetstrening + to styrkeøkter i uka vil gi rask fremgang, hvis treningsmengden din nå ikke er spesielt stor. Hvis du ikke er vant til å trene mye bør du trolig starte litt mildere. Øk så treningsmengde gradvis, til du er oppe i 5-6 økter i uka. 

Styrketreningen kan du utføre slik: Tren hele kroppen, altså lår, rumpe, legger, mage, korsrygg, øvre del av rygg, skuldre, bryst og armer. Tilpass belastning slik at du klarer minimum 10 repetisjoner hver serie. Samtidig skal du bli skikkelig sliten i musklene når du nærmer deg 12-15 repetisjoner i strekk. Du kan utføre 2 serier for hver øvelse, og ha pauser på 1. minutt mellom seriene. Du kan velge om du vil følge dette programmet x 2, eller velge ut øvelser herfra. Fokuser mest på øvelser med egen kroppsvekt som belastning.

Kostholdet ditt bør være mest mulig variert, og inneholder mye av disse matvarene: Grove kornprodukter og fullkornsprodukter, grønnsaker, frukt og bær, magert kjøtt, egg, mager melk og meieriprodukter, fisk og annen sjømat, bønner, linser (belgfrukter) og nøtter. Matvarer du bør spise mindre av er f.eks. godteri, sjokolade, brus, energidrikker, chips og kaker. Slike matvarer inneholder svært mye energi men lite av de andre næringsstoffene kroppen trenger.

Lykke til videre! Du må selv bestemme treningsmengden, men hvis du vil raskt i bedre form må du stille litt krav til deg selv :) Husk samtidig at litt trening er bedre enn ingen trening.

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om idrett