Hopp til hovedinnholdet

Trening som hemmer vekst?

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei jeg lurer på er det sånn at hvis jeg trener mye styrketrening med vektere på alderen min så kommer jeg ikke til å bli høyere? Jeg har slutta å trene mye nå pga at jeg ønsker å bli litt høyere. Jeg er ca 173-175 høy. Jeg har lyst til å bli rundt 178-180cm høy så lurer på hva jeg bør gjøre for å bli høyere.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Det er riktig at styrketrening med stor belastning i ung alder kan skade skjelettet, og løfteteknikk er svært viktig for å unngå skader. Så lenge du passer på at belastningen ikke blir for stor, og samtidig fokuserer på teknikk, er risikoen for skade liten, og treningseffektene store. En belastning i treningen som fører til at du orker minimum 6-8 repetisjoner hver serie vil ikke være for tung belastning. 10-15 repetisjoner per serie kan være et fint startsted. Tilpass belastning slik at du orker 10-15 repetisjoner hver serie, men samtidig blir skikkelig sliten i musklene hver serie. De første ukene kan du stoppe før du blir utslitt i musklene, og hver repetisjon må utføres kontrollert og i rolig tempo. 2-3 serier for hver øvelse er bra, og du kan trene styrke 2-3 ganger i uka hvis du ønsker det. Husk å ha minimum 1 dag mellom hver gang du trener hard styrke for den samme muskelgruppen. 

Det er lurt å trene hele kroppen. Gode øvelser finner du ved å klikke her.

Se på videoen hvordan løfteteknikken gjennomføres. Du kan se flere videoer her; løfteteknikk. Dersom du trener med apparater er faren for feil teknikk enda mindre, men du går glipp av den gode støttemuskulaturtreningen, som frivekttrening gir.

Det har blitt hevdet at tung vekttrening i ung alder kan hemme vekst og føre til skader i skjelett og ledd, men dette gjelder vekttrening med tung belastning, og spesielt dersom treningen utføres galt. Du kan derfor helt fint trene med vekter og/eller apparater, så lenge du ikke har for høy belastning, og så lenge du trener teknisk riktig. 

Grunnen til at vekttrening kan skade skjelettets utvikling er at knoklene hos en person i vekst, består av noe myke ender. Vi vokser ved at disse myke endene litt etter litt hardner, før et nytt mykt beinvev dannes utenpå igjen. På den måten blir knoklene lengre, og vi vokser. Dersom styrketrening med høy belastning, eller andre veldig tunge løft i hverdagen, gjennomføres kan vi risikere å skade dette myke beinvevet, og på den måten hemme videre vekst og risikere smertefulle skader.

Styrketrening for barn og unge er faktisk svært gunstig så lenge treningen utføres korrekt og ikke for tung. Tidlig innlæring i styrkeøvelser er bra, og vil faktisk styrke skjelettet i stor grad, ved at beinmineraltettheten i knoklene øker og knoklene blir kraftigere og tykkere. Det er svært gunstig for å bevare et sterkt skjelett resten av livet. I tillegg trenes selvfølgelig skjelettmuskulaturen i stor grad.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett