Hopp til hovedinnholdet

Trening for midtstoppere?

Gutt 14 år
 

Spørsmål

Tips til egentrening for midtstoppere og det en midtstopper burde være god på? + hvordan kan man vise seg fram som stopper for å feks komme inn på sone, kretslag, region osv?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Spør deg selv, hva trenger en midtstopper å være god til? Sett opp en oversikt over ulike faktorer som er avgjørende for å bli en god midtstopper, og snakk med treneren din om å få et tilpasset egentrneingsopplegg, som kan kombineres med fellestreningene på en god måte.

Noe av det som kreves av en midtstopper er bl.a.:
- God spilleforståelse, spesielt med tanke på å lese spillet, og vite når forsvaret bør falle av eller rykke ut. Oftest setter midtstopperen forsvarslinjen, som de andre må forholde seg til med tanke på offside. Det er også midtstopperen som oftest styrer forsvarets sideforflytning ut fra ballens plassering og motspillernes bevegelser og plassering. Det å lese dette spillet, og forstå plassering, bevegelser, rom osv krever mye trening, og er nok best å fokusere mest på ved spill eller ulike spilløvelser på fellestrening.
- Ballkontroll. Midtstopperen må være flink til å beregne hvor ballen lander etter høye pasninger/utspill fra keeper, og kunne dempe ball på ulike måter, ved hjelp av bryst, lår, fot osv. samt kunne beregne sats i forhold til heading. Mange midtstoppere er høye, og har derfor en fordel mtp. heading, men også en lavere midtstopper kan bli god på timing, og dermed være vel så god på både heading og demping. Tren på å dempe ballen, og å beregne hvor ballen vil lande. Det er lurt å dempe ballen der den faller ned, og ikke vente på at den skal sprette først, hvis du er i nærheten av nedfallsområdet. Det å kunne holde på ball og få oversikt er også viktig, og ofte er midtstoppere med på å bygge opp et angrep, eller brukes som støttespillere. Tren på å kunne sende pasninger med begge bein og håndtere ballen i bevegelse, f.eks. ved å sette opp kjegler eller lignende gjenstander som du skal unngå å treffe
- Fysiske egenskaper. God hurtighet er en fordel, slik at du ikke blir løpt fra av en rask spiss. God hurtighetstrening kan du lese om i artikkelen vist til under svaret. Styrke er også viktig, så du kan presse motspillerne skulder mot skulder, og ha overtaket. Styrketrening bør dere snakke med treneren om, slik at det tilpasses. Nok utholdenhet til å holde høyt tempo en hel kamp må trenes opp. Både gjennom intervalltrening og noen lengre utholdenhetsøkter med jevnt tempo og moderat intensitet, i tillegg til fotballspilling er effektivt. Du kan lese om utholdenhetstrening i artikkelen vist til under svaret.

Ja...dette er noe. Du kan gjerne trene hver dag, så lenge du driver litt variert trening. 1-2 hurtighetstreningsøkter i uka, 1-2 utholdenhetsøkter og fellestreninger hver uke er greit. I tillegg er det bare å kjøre på med balltrening, hver dag hvis du vil bli skikkelig god. Ordtaket; Øvelse gjør mester, er ingen myte, men fakta :)

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Spensttrening

spensttrening (colourbox.com)

Spenst er en persons evne til å hoppe høyt eller langt, med eller uten tilløp. Noen eksempler på idretter som krever god spenst er skihopp, friidrett (spesielt tresteg, lengde- og høydehopp), volleyball, basket og turn.

Les mer

Hurtighetstrening

sprint (colourbox.com)

Hurtighet er en persons evne til å forflytte seg raskest mulig over en kort distanse. Les hvordan du kan trene hurtighet.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett