Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan vi ha en gymtime for resten av klassen?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei, jeg og ei venninne har fått i oppgave å planlegge en gymtime som vi skal ha med resten av klassen. Vi har lyst til at gymtimen skal bli bra og trenger derfor en veldig bra oppvarming og hoveddel. Vi er lite kreativ og sliter med å finne på ting vi kan gjøre, å håper på å få litt tips.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Hei
Så spennende at dere skal lede en gymtime! Bare man bruker litt fantasi, så er det utrolig mye man kan gjøre i en gymtime. Jeg skal prøve å komme med noen ideer.

Oppvarming

Når det gjelder oppvarming, så er det lurt å tenke på at hele kroppen skal bli varm, samtidig som man skal forberede seg litt på det som skal gjøres i hoveddelen. En fin måte å varme opp på, kan være å lage en hindeløype med noe man skal krabbe over og under, balansere på, stupe kråke og rulle, og kanskje litt hopping og hinking. Det kan være lurt å få klassen til å bevege seg litt i forkant, for eksemple mens dere setter opp hinderløypa, sånn at de ikke går rett på.

Andre oppvarmingsøvelser som kan fungere, er "nappe hale" hvor man har en fille eller et tau i buskelinningen som en hale. Og så er det om å gjøre å samle samle opp flest haler. Hvis dere kjenner andre lignende leker, er det bare å bruke dem. 

Hoveddel

En fin måte å ha hoveddelen på, kan være sirkeltrening/stassjonsrening. Da kan dere ha øvelser for hele kroppen, både styrke og kondisjon. Jeg legger ved en artikkel med tips til styrkeøvelser dere kan bruke, og i tillegg til dette kan dere ha hoppe tau og løpe med høye kneløft på tjukkas, og kroppsheving med bom (man henger under bommen med beina i bakken, og drar seg opp). Da kan dere kutte ut øvelsen med strikk i artikkelen. Ta også gjerne bort pushupsøvelsen med stol, for den kan være for tung for mange.

Sirkeltreningen kan gjøres ved at klassen fordeler seg på stasjonene, og jobber 1 min på hver øvelse, og så er det 30 sek pause mellom hver øvelse, før man går rett oer på neste. Så gjør dere 3-5 runder, alt ettersom hvor mye dere rekker. Hvis dere ikke har så god tid, tar dere bare færre øvelser. Men tenk på at det skal være øvelser for hele kroppen.

En annen aktivitet som kan være fin å ha i hoveddelen, er stafett. Velg da gjerne øvelser hvor alle kan hevde seg, og ikke bare de som er "flinkest". Eksempler på øvelser kan være

- kjøre på rullebrett (gjerne sikk-sakk)

- Løpe med kjegle på hodet

- Gå på alle fire, men med forsiden av kroppen opp

- Ulike ballstafetter

Hvis dere rekker, kan dere gjøre begge deler, hvis ikke velger dere én av tingene. 

Husk å sette av nok tid til avslutning med tøyning og oppsummering. 

Husk også at deres egen erfaring med idrett er gull verdt. Så hvis dere driver med noen idrett selv, er det jo supert å bruke elementer av det i gymtimen. Dere kan for eksempel ha en "håndballtime", "turntime", "dansetime" eller lignende, alt ettersom hva dere kan og er trygge på. Snakk gjerne med gymlæreren deres og spør om det i så fall er greit.

Tenk gjennom før timen hvilke ferdigheter som trenes under øvelsene dere velger, sånna t dere viser at derehar en mening med det dere gjør.

Jeg legger også ved noen artikler med fakta om ulike typer trening, som kanskje kan være til hjelp.

Lykke til med timen!

Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Det du trenger å vite om oppvarming

Oppvarmin (colourbox.com)

Oppvarming er en samlebetegnelse på aktiviteter du utfører før du tar fatt på hovedaktiviteten. Det skal være en trinnvis overgang fra hvile til arbeid.

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Fakta om kondisjonstrening

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Hvordan bør du trene utholdenhetstrening? Treningseksperten vår gir deg tipsene!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om idrett