Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg nå lengst mulig i håndball?

Jente 13 år
 

Spørsmål

hei! jeg er en jente på 13 år, og elsker håndball mer enn noe annet! Jeg ønsker å nå langt med idretten, helt til landslaget og jeg vet at veien dit er hard. Jeg trener 2 ganger i uka + 3 økter egentrening. Mitt ønske er å forbedre meg, men hvordan kan jeg gjøre dette? Noen sider hvor jeg kan finne treningstips, har sett på Norges håndballforbund og det er en del gode øvelser der? Hvor mye burde jeg trene og hvor mye burde jeg tenke på kostholdet mitt? Noen tips til teknikk trening, hvor jeg ikke er avhengig av at jeg har med meg noen? -jente 13 år<3

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så spennende at du vil satse på håndball! Det er som du sier en lang vei å gå for å bli best, men det er absolutt mulig. 

Du er allerede i gang med å trene egentrening, og det er bra. Jeg tenker at det kan være lurt at du tar deg en prat med treneren din og spør hva han/hun mener at du trenger å øve på. Ellers er jo det som er lettest å øve på selv finter/vendinger og skudd. På skuddskolen.no ligger det en del videoer med tips til øvelser, og der vil du nok få mange ideer.

Et viktig del av det å bli god i en idrett er også å holde seg skadefri, så det er lurt å trene skadeforebyggende. På skadefri.no kan du finne programmer og øvelser som er skadeforebyggende for håndballspillere.

Ellers så tenker jeg at det er lurt å trene litt på andre ferdigheter som er viktig i håndball, som styrke, spenst og hurtighet. Jeg legger ved en artikkel med et styrketreningsporgram du kan gjøre hjemme, en om spensttrening og en om hurtighetstrening.

Jeg synes ikke du skal trene noe mer enn det du gjør nå, 5 øker er jo en del. Og du kan bruke tipsene i dette svaret inn i egentreningen din. Du trenger ikke gjøre det samme hver uke, og det er bare fint å variere. Kjenn også etter hvordan kroppen har det, og ikke vær redd for å droppe trening de dagene du føler deg veldig sliten. 

Når det gjelder kosthold, så er det ikke noe du trenger å tenke så mye på, så lenge du spiser et normalt kosthold. Når du trener så mye er det også viktig at du får i deg nok mat. 

Lykke til med håndballen!

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Hurtighetstrening

sprint (colourbox.com)

Hurtighet er en persons evne til å forflytte seg raskest mulig over en kort distanse. Les hvordan du kan trene hurtighet.

Les mer

Spensttrening

spensttrening (colourbox.com)

Spenst er en persons evne til å hoppe høyt eller langt, med eller uten tilløp. Noen eksempler på idretter som krever god spenst er skihopp, friidrett (spesielt tresteg, lengde- og høydehopp), volleyball, basket og turn.

Les mer

Satse på en idrett

Knyter fotballskoa (colourbox.com)

Hvis man skal satse på en idrett så må man være villig til å prioritere den, og det er viktig å være forberedt på at man ikke kan være med på alt som skjer ellers. Man må ha motivasjon og vilje til å legge inn den ekstra treningsinnsatsen.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om idrett