Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg blir raskere med tanke på basketball?

Gutt 14 år
 

Spørsmål

Hvordan kan jeg løpe fortere ? Hva slags treninger må jeg ha for å løpe fortere i basketball? Jeg vil bli bedre på alt om løping for eksempel spurter, kondisjon, retningsendring, mer eksplosiv, smidighet , reaksjon osv.

Besvart 19.05.2019 11:16
 

Svar
Hei

En hovedregel er at man må øve på det man ønsker å bli bedre på. Altså må du trene spesifikt på disse ferdighetene for å bli bedre. Litt avhengig av hvor mange treninger du ellers har i uken, kan 1-2 økter hvor du trener hurtighet være passe. Det som er viktig for sånne treninger, er at du er uthvilt sånn at du kan ta i maksimalt, og at du bruker god tid på oppvarming.

Vi setter ikke opp spesifikke treningsplaner her på ung.no, men jeg skal gi deg noen generelle råd.

Hurtighet i basketball handler, som du skriver, om hurtighet på korte distanser, retningsendringer, eksplosivitet og reaksjon. En fin måte å trene dette på, kan være å bruke kjegler som du setter opp i ulike formasjoner. Noen eksempler er å sette dem opp så du må løpe sikksakk, løpe frem og tilbake mellom dem, rundt dem, eller lignende, og avslutter med å komme opp i full fart på vei ut fra kjeglene. Stige, eller agility ladder, er også et hjelpemiddel hvor du øver på bevege beina raskt.  

Det er mange gode tips til øvelser på youtube. Søk for eksempel på "agility basketball drills" eller "agility drills" "agility ladder" og lignende. Det er naturligvis ikke alle videoer som er like gode, så vær litt skeptisk.

Spør gjerne treneren din om tips til øvelser for dette. 

I tillegg til ren hurtighet, vil spensttrening være nyttig, og spenst og hurtighet henger sammen. Det er flott å trene spenst i trapper, ved å hoppe, hinke og løpe opp. Å hoppe opp på kasse, hoppe tau og lengdehopp trener også spenst. Søk gjerne også her på google, på for eksempel "stair drills for speed", "stair drills for agility" eller lignende. 

Du kan helt fint trene hurtighet og spenst i samme økt, men slike økter bør ikke være altfor lange, for du skal kunne ta i ganske maksimalt. 1-1,5 time inkludert oppvarming kan være passe. 

Lykke til med treningen!

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Satse på en idrett

Knyter fotballskoa (colourbox.com)

Hvis man skal satse på en idrett så må man være villig til å prioritere den, og det er viktig å være forberedt på at man ikke kan være med på alt som skjer ellers. Man må ha motivasjon og vilje til å legge inn den ekstra treningsinnsatsen.

Les mer

Hurtighetstrening

sprint (colourbox.com)

Hurtighet er en persons evne til å forflytte seg raskest mulig over en kort distanse. Les hvordan du kan trene hurtighet.

Les mer

Spensttrening

spensttrening (colourbox.com)

Spenst er en persons evne til å hoppe høyt eller langt, med eller uten tilløp. Noen eksempler på idretter som krever god spenst er skihopp, friidrett (spesielt tresteg, lengde- og høydehopp), volleyball, basket og turn.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om idrett