Hopp til hovedinnholdet

Hjelp til å finne ulike fotball-leire i Norden?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei hei, at jeg bare lurer på i sommeren 2013 så vil jeg ta de fortapt tiden av fotballtreningen på grunn av fordi i oktobe rså har jeg hatt en operasjon på grunn av akillisen min røyk og jeg er ute i 6 md til April, og jeg går på en toppidrettskole så å ikke trene idretten din e rikke noe srlig gøy men jeg har da basis så det er ikke så gærnt, men som sagt så er jeg ute i 6 md og med mine drømmer med å nå mest mulig i fotballverden så vil jeg ta den fortapte tiden med å trena hvert eneste sekund, ja hvert eneste sekund av sommerferie til åtrena fotball, fotball og ja du gjetta riktig jo mer fotball, så jeg bare lurer på om du kunne være så snill og gjør denna tjenstene for meg og ta litt tid av tiden toø å underskøke etter fotballleir i Danmark,Sverige og Finland, overalt i Nordisk lander for jeg må virkelig trena fra fusteuke etter sommerferier til den alle siste sommerferie dagen i ulike treningsleir overalt i Nordisk lander, tusen takk jeg vil så gjerne bli så god som mulig og gå glipp av fotballtreninger i 6 md så trenger jeg å komme sterkt tilbake nå sommer 2013 er ferdi og vi begynner på skolen igjen. Tusen takk Vennlig Hilsen Ein gansk jente som begynner å gi opp fotballdrømmen min på grunn av jeg er ute i 6 md.. Og ja jeg vet at det er en treningsleir i danmark - Nordisk sportcamp det skal jeg delta på men dte vare bare en uke jeg trenger flere treningscamper omkring i hele nordisk lander som jeg kan gå på, for jeg skal tildbringer hver eneste dag i sommerferie med å trena fotball

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Det er kjempe bra at du nå trener basistrening, og det er viktig at du fortsetter med det i tiden fremover. Prøv ulike aktiviteter som ikke gjør vondt, men som gir effekt på utholdenheten osv. Hvis du ikke allerede har et tilpasset treningsopplegg, vil jeg anbefale deg å snakke med lærere/trenere på skolen og i fotballklubben, og eller med en fysioterapeut/idrettslege. 

 

Husk at belastningen må økes gradvis, også når du begynner å bli klar for å spille fotball igjen. Jeg forstår at du ønsker å ta igjen det tapte på kortest mulig tid, men det er svært viktig at du øker treningsmengden gradvis. Derfor tror jeg det er lurt å delta på 1-2 slike fotballuker i sommerferien, men hvis du trener hardt og spiller fotball flere timer hver dag i hele ferien kan du risikere overbelastning og nye skader. Nå som du ikke får spilt fotball på seks måneder vil kroppen trenge tid på å tilpasse seg belastningen igjen når du starter opp i april. Prøv derfor å gå gradvis fram.

 

Du kan jo trene en del fotball hjemme også. Ellers finner du mye informasjon om ulike treningsleirer rundt i Norden og Europa ved å klikke her

 

Prøv å være tålmodig. Treng godt med alternative metoder nå og i opptreningsfasen til våren. Prøv deg gradvis fram med fotballspillingen, og start så tidlig som mulig med å leke deg med ballen igjen. Triksing osv kan du trolig starte med tidligere enn i april, men snakk med trener/lærer, evt. lege/fysioterapeut om dette. Øk deretter treningsmengde gradvis fra april og utover sommeren:) Ikke still for høye krav til prestasjoner når du starter igjen til sommeren, men ha det gøy.

 

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om idrett