Hopp til hovedinnholdet

Jeg tør ikke snakke med helsesøster

Jente 15 år
 

Spørsmål

jeg tør ikke gå å snakke med helsesøster, (redd for at hun skal ringe hjem) det er ikke noe alvorlig bare føler for ¨snakke med noen. har også en venn som ikkje har d så bra hjemme, nylig flyttet fra familien sin til forster hjem og trives ikke, det går litt utover meg også. jeg gruer med sykt til å ha presentasjoner og tror jeg har presentasjons angst men tør som sakt ikke til å gå til helsesøster på skolen. hva kan jeg gjøre. jeg var med en venn tirsdag 7/5-19 og synes d var skummelt selv om jeg bare satt der. liker heller ikke være sosial i klassen, liker meg helst i små grupper. hva kan jeg gjøre for å bli mer sosial og tørre å snakke med noen. har også noen dager i måneder der jeg ikke klarer å gjøre noe har bare lyst og ligge i sengen og sove. ike lyst på skolen, ikke lyst å spise. gjør ingenting på skolen. sitter bare på en stol og ser i luften. Har ikke snakke med noen. bare en venn av meg som veit om det. siden jeg stoler på henne.

Besvart 19.05.2019 23:55
 

Svar
Hei

Du skriver at du gjerne vil snakke med noen om hvordan du har det, men at du ikke tør å snakke med helsesøster fordi du er redd for at hun skal ringe hjem. Det du snakker med helsesykepleier på skolen (tidligere kalt helsesøster) om på skolen det er mellom dere to. Du kan også oppsøke helsestasjon for ungdom. Jeg tror du også kan få det bedre hvis du snakker med foreldrene dine om hvordan du har det.

Det at du har en venn som har det vanskelig og at du bryr deg går også utover deg. Her kan det være godt å få oversikt over tanker å følelser. Det du kan gjøre for din venn er å være der, og også si at personen kan oppsøke helsestasjon for ungdom eller kontakte ulike hjelpetjenester. 

Når det gjelder presentasjonsangst på skolen så er det mange som har det. Fokuser på det du skal gjøre, hvordan du skal gjøre det. Tenk igjennom hvordan du ønsker at det skal oppleves og være for deg, og fokuser på hvor bra det kommer til å føles når det er gjort. Vi har artikler som kan hjelpe deg med dette, les disse, de ligger under. 

Når det gjelder sosial angst og sosial omgång så kan du også få god hjelp av artiklene under. Når det gjelder å bli tryggere sosialt så kommer noen tips her: 

Først og fremst må du våge å ta noen sjanser, og snakke med personer du har rundt deg i hverdagen eller noen du kjenner. Forsøk å være åpen, hyggelig og gi et smil, og vis at du bryr deg. Det kan være nok til å få i gang en samtale. Vis interesse for det personen sier og gjør. Prøv rett og slett å bli kjent med nye mennesker. Det er viktig at du tør å være aktiv og by på deg selv.

Hva er det du liker å holde på med? For mange kan også det å starte med en fritidsaktivitet ved å melde seg inn i en klubb eller forening, eller gå et kurs, være en fin arena til å treffe nye venner. Det at dere har felles interesse, gjør det lettere å bli kjent og dere har noe å bygge videre på. Da får du også venner utenom skolen. 

Noen sliter med at de er sjenerte og redde for å si eller gjøre noe dumt. Det å utfordre seg selv, og flytte noen grenser og komme ut av komfortsonen sin, kan være nødvendig. Det vil koste litt i starten, men når du har gjennomført det og ser at det gikk bra vil det være en seier for deg. Ta små steg. Vær stolt av deg selv hver gang du har tatt initiativ til å snakke med noen du aldri har snakket med. Ha en positiv monolog med deg selv der du bare fremhever dine gode sider. Foreksempel si til deg selv; jeg klarer å bli kjent med andre, det jeg sier er bra nok, jeg gjør mitt beste eller noen andre setninger som passer.

Du må trene for å stå imot din egen trang til å trekke deg når du foreksempel skal ta iniativ til en samtale med nye mennesker. Oppsøk situasjoner der du må ta initiativ til en samtale. Hvis du kjenner at det blir vanskelig så prøv å bli i situasjonen. Det trenger ikke å være perfekt. Du holder på å øve deg, og da må du akseptere at det ikke går glatt hele tiden. Når du har klart det, så kjenn på stoltheten over at du ikke smatt unna, men sto i det selv om det ikke var så lett. Jo mer trygg du blir i situasjonen jo mer vil du klare å være deg selv.

Vi har alle vanskelige dager iblant som er tyngre enn andre. Når disse blir flere og flere så trenger vi hjelp og støtte av noen utenforstående. Små steg av gangen kan gjøre store endringer. Ønsker deg lykke til og godt at du har snakket med en venn om hvordan du har det, da blir det ofte litt lettere.

 

Vennlig hilsen rådgiver innen adferdsvitenskap, ung.no.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Sjenert eller sosial angst?

Usikker? (colourbox.com)

Du har sikkert følt deg sjenert noen ganger? De fleste vil kjenne på dette i noen situasjoner i livet, og noen vil merker det mer enn andre. Noen kan oppleve at de er mer sjenert i perioder av livet, for eksempel i ungdomsalderen.

Les mer

Nervøs før framføringer eller presentasjoner?

Framføring i klasserom (colourbox.com)

Skal du presentere prosjektet ditt foran klassen? Eller er du trukket ut til muntlig eksamen og gruer deg veldig? Slik takler du nervene.

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Gruer du deg til å snakke med foreldrene dine om vanskelige ting i livet ditt? Kanskje er du redd for hvordan de skal reagere? Her får du tips til hvordan du kan gå fram.

Les mer

Helsestasjon for ungdom

Gutt hos legen (colourbox.com)

Helsestasjon for ungdom er et GRATIS tilbud til ungdom. Der kan du få veiledning om prevensjon og seksuell helse. Du kan også kan få hjelp innenfor psykisk helse og svar på andre helsespørsmål.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om #Ikkegreit
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om #ikkegreit