Hopp til hovedinnholdet

Beholde musklene og ned i fett?

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei, jeg startet å trene for 2 år siden og jeg har blitt litt stor, men de siste 2-3 månedene har jeg ikke hatt tid til å og har fått en del fett på kroppen. Jeg pleier nå å trene styrke 3 gsnger i uka, og løpe 2 ganger, men jeg pleier også å løpe noen imer etter styrketrening. Burde jeg trene sånn hvis jeg vil beholde musklene, men samtidig miste fett?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

For å nå målene dine vil det være mest effektivt å kombinere styrke- og kondisjonstrening hver uke, slik du forklarer at du nå gjør. Jeg tenker du kan begynne slik du forklarer, og i perioder gjøre om noe, slik at du øker fokuset noe på kondisjonstreningen. Gå da over til 2 styrkeøkter for hele kroppen, og 3 kondisjonsøkter i uka. Du kan f.eks. legge styrkeøktene til mandag og torsdag, og kondisjonsøktene til tirsdag, onsdag og lørdag. Dagene uten trening bør du også være i bevegelse jevnlig, men med lavere intensitet (f.eks. gå eller sykle når du skal steder eller gå en tur enten til fots eller på ski). Alle treningsøktene kan du utføre med høy intensitet, altså ta i skikkelig. Du kan se styrkeøvelser for hele kroppen her. Velg ut 1-2 øvelser for hver muskelgruppe, gjennomfør hver øvelse 2-3 serier, og hver serie utfører du 10-15 repetisjoner (til utmattelse). Motstanden bør tilpasses slik at du orker minimum 8-10 repetisjoner hver serie, men samtidig nærmer det utmattelse ved 12-15 repetisjoner. Vær ekstremt nøye med løfteteknikk, både for å oppnå gode resultater og for å unngå skader. Hvis du skal trene på et senter kan du be om veiledning i starten. Et eksempel på hjemmetreningsprogram kan du se her

1-2 av kondisjonsøktene kan du f.eks. utføre slik som denne. Denne type trening vil øke energiforbruket i stor grad, og samtidig stimulere til vedlikeholdelse av muskelmasse. 1-2 av kondisjonsøktene kan du gjennomføre med lavere intensitet, f.eks. holde jevnt tempo i 1 time (f.eks. jogge, sykle, svømme, gå på ski/skøyter, ro eller padle). Styrketreningen vil stimulere til muskelvekst. Ved å kombinere styrke- og kondisjonstreningen kan du gå ned i fett og samtidig beholde muskelmassen.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett