Hopp til hovedinnholdet

Er dt sånn at man skal ha mellommåltid hele tiden? Er Pære sunt? Hvor mye kcal er dt i en smoothie? Litt mindre enn 0,5L . Vanilje yoghurt og skogsbær blanding!?

 

Spørsmål
*Er dt sånn at man skal ha mellommåltid hele tiden ?
Dette spiser jeg ;
Frukost: En skive,1glass melk
Lunsj; Smoothie.
Mellommåltid ; Rett i koppen suppe.
Middag; Forskjellig(Spiser ikke så mye)
Så kanskje frukt eller no.
KVelds; 1-2skiver, 1glass melk
Og neesten rett før jeg legger meg spiser jeg alltid en god morgen yoghurt.! Spiser jeg "rett"? for mye eller for lite??
Er ikke tykk eller no !

*Er Pære sunt?

*Hvor mye kcal er dt i en smoothie? Litt mindre enn 0,5L . Vanilje yoghurt og skogsbær blanding!?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei,
I løpet av en dag er det anbefalt å spise 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og evt kveldsmat) og 1-2 mellommåltider. Mellom hovedmåltidene bør det gå 3-4 timer. Det beste for kroppen er at man spiser små porsjoner og hyppig, derfor er det anbefalt med mellommåltider.

Det høres ut som du spiser ganske bra, men prøv å varier litt mer. For eksempel kan du bruke rå grønnsaker eller et grovt knekkebrød med pålegg til mellommåltid istedenfor rett i koppen suppe (disse inneholder mye salt).
For at et kosthold skal være sunt og variert bør man velge litt av alt, det man bør velge mest av er:
* Grove kornprodukter
* Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, magre yoghurter med minst mulig sukker)
* Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt skinke, kylling som pålegg og middag, roastbeef etc.)
* Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg
* 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag.
Begrens godteri og snacksinntak til maks en dag i uka.

I tillegg høres det ut som du spiser litt lite. Du skriver ikke hvor gammel du er, så det er litt vanskelig å vite akkurat hvor mye mat du trenger. Det kan iallefall være en ide å spise noe mer til lunsj, for eksempel et par grove brødskiver med noe pålegg du liker.

Pære og alle andre frukter er veldig sunt for kroppen. Jo mer farge frukten har, jo sunnere er den!

Det kommer litt an på hvor mye yoghurt du bruker i smoothien, men det er 100 kcal per 100 g i yoghurt. Ut ifra dette er det mellom 200-400 kcal i en slik smoothie.

Vennlig hilsen ernæringsfysiologen, ung.no.
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold


Quiz: Hva vet du om chatting?

Hvor blir det av bildene du sender på snapchat?