Hopp til hovedinnholdet

Er en jente på 15år, å jeg er ikke fornøyd med rompa mi. Jeg synes den er for liten, og henger litt lixm, går det ann å trene opp rompa eller noe?

 

Spørsmål
hei:)
Er en jente på 15år, å jeg er ikke fornøyd med rompa mi.
Jeg synes den er for liten, og henger litt lixm, går det ann å trene opp rompa eller noe?
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 15 år!

Det er mulig å trene rumpa ja, men det kreves at du er tålmodig og tar tiden til hjelp. Hvor fort man bygger opp muskulaturen varierer fra person til person, men det er vanlig at det tar noe tid.

Jeg vil anbefale deg å bedrive variert trening, helst aktiviteter du liker å holde på med. Aktivitetene bør innebære belastning på rumpe/lår. Omtrent alle bevegelsesformer hvor du bruker beina aktivt vil belaste muskulaturen i rumpa mer eller mindre. Spesielle styrkeøvelser gir trolig best resultat, men variert aktivitet er allikevel positivt.

Styrketreningsøvelsen som kalles knebøy er blant de beste øvelsene som er rettet mot trening av muskulaturen i rumpe og lår. Øvelsen ligger ofte under øvelser for fremside lår, men den trener også rumpa meget godt. Også øvelsen markløft trener rumpe, og også bakside lår. Du kan lese om disse øvelsene på: www.olympiatoppen.no/fagstoff/styrke/styrketreningsovelser/page980.html

Ved øvelsen knebøy: Hvis du går dypere enn 90 grader (vinkel i kneleddet) og senker rumpa langt bak mot hælen vil du belaste rumpa enda mer:)

Det er utrolig viktig å tenke sikkerhet ved denne type trening. Du bør få veiledning de første gangene du utfører bevegelsene for å lære å løfte riktig. Dette er viktig for å unngå skader og for å få best treningsutbytte. Begynn med lite belastning for å lære bevegelsesbanene riktig, gjerne uten noe ytre belastning. De to overnevnte øvelser trener også ryggen, så du vil trolig også bli sliten i ryggen. Det er ikke farlig, men hvis du får vondt i ryggen bør du være forsiktig med å utføre øvelsene.

Husk at omtrent all aktivitet hvor du bruker beina belaster rumpa i mer eller mindre grad. Muskelens oppgave er i hovedsak å strekke i hofteleddet. Øvelser hvor du strekker i hofteleddet vil derfor belaste muskelen.

Håper svaret kan være til hjelp. Lykke til med treningen:)
Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse


Quiz: Hva vet du om verneplikt?

Må man være norsk statsborger for å utdanne seg i Forsvaret?