Hopp til hovedinnholdet

Alle nettsidene jeg har vært inne på står det at trening og riktig kosthold burde hjelpe en å gå opp, men det fungerer ikke på meg. Hva skal jeg gjøre da?

 

Spørsmål
Hei :)
Jeg er en jente på 16år, ca. 177cm og veier rundt 58 kilo. Altså er dette veldig lite til høyden å være. Jeg har alltid slitt med vekten. Og mange har trodd at jeg har spiseforstyrrelser, noe jeg IKKE har/har hatt. Jeg spiser utroig mange mellomstore måltider iløpet av dagen (6-8 måltider). Har vært hos lege og i følge hun har jeg veldig høy forbrenning. Jeg trener også Håndball 6 ganger i uka (1 trening = 1 1/2 til 2 timer). Da løper vi ganske mye, har ofte styrke. Og for å si det sånn tror jeg at jeg forbrenner veldig mye.
Og jeg vil opp i vekt, hva må jeg gjøre for å gå opp i vekt. Alle nettsidene jeg har vært inne på står det at trening og riktig kosthold burde hjelpe en å gå opp, men det fungerer ikke på meg. Hva skal jeg gjøre da?
Slutte å spille håndball for en liten stund? Noe jeg ikke har lyst til fordi det har jeg drevet med i 11 år nå, og spiller kamper for både 92, 91 og 90-laget.
Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.
Og jeg orker ikke flere kommentarer om at jeg er så tynn og bla bla bla. Er temmeilg lei akkuratt det. Til og med folk jeg ikke kjenner kommenterer hvor tynn jeg er.
Fint om dere kunne hjulpet meg :)
Takk på forhånd !

Hilsen meg :)
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei,
Det er mange som sliter med det samme som deg. Å få kommentarer på at man er tynn kan være like støtende som å bli omtalt som overvektig.

Det høres ut som du har en veldig god balanse mellom kosthold og trening:) Jeg syns IKKE du skal slutte å spille håndball, dette er noe som holder kroppen din i sunn, frisk form og som du trives med.

Mange av de samme rådene gjelder for å legge på seg som for å gå ned i vekt, men det er noe som du kan gjøre forskjellig. For at kroppen skal gå opp i vekt på en sunn måte, slik at man legger på seg mest mulig muskler og ikke bare fett, er å spise et variert, sunt kosthold. Det man bør velge mest av er:
* Grove kornprodukter (grovt børd, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker)
* Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, magre yoghurter med minst mulig sukker, ost av forskjellige slag)
* Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt skinke, kylling som pålegg og middag, roastbeef, kjøtt som du ikke kan se fettet på)
* Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, etc)
* 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider.
* Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger.

Godteri og snacks bør man begrense til en dag i uken.

Et tips til hvordan du kan prøve å legge på deg er at du bruker litt ekstra pålegg på brødskivene. For eksempel på en brødskive kan du bruke 2-3 skiver kjøttpålegg, ekstra fisk, litt ekstra ost, kombiner noen typer pålegg som: fiskepudding og rekesalat, bruk majones under kjøtt-/fiskepålegg, cottage cheese med syltetøy, fiskekaker og kaviar. Det finnes mange alternativer. Det er bare å gå ut ifra hva man foretrekker og bruke fantasien.

Når du trener er det dessuten viktig at du får i deg tilstrekkelig med næring både før og etter trening. Spis gjerne et lett måltid en time før trening, noen grove brødskiver med pålegg eller en god smoothie med yoghurt/melk, bær, frukt og litt valnøtter/andre nøtter. Etter trening bør du innen 2 timer spise et ordentlig måltid, for eksempel middag eller kveldsmat avhengig av når du trener.

Til middagsmåltidet kan du tenke at tallerkenen kan deles inn i tre deler hvorav en del er kjøtt, fisk eller kylling, den andre er poteter/ris/pasta og den siste er grønnsaker.

Et regelmessig måltidsmønster er også viktig. Du bør spise 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og kveldsmat hvis du har behov for det) med maks 4 timers mellomrom. Det virker som du kan trenge 2-3 mellommåltider, siden du trener så mye og derfor har så høy forbrenning. Husk at hovedmåltidene skal være større en mellommåltidene.

Prøv noen av disse rådene og se om det hjelper, men husk å vær fornøyd med kroppen din og fokuser mer på at du har en sunn, frisk kropp enn på vekten. Håper dette kan hjelpe deg!

Vennlig hilsen ernæringsfysiologen, ung.no.
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn


Quiz: Kva veit du om bustad og flytting?

Trenger du innbuforsikring dersom du bare leigar?