Hopp til hovedinnholdet

1. jeg går alltid opp i vekt, har hatt samme høyde ganske lenge. Hva gjør jeg feil når det gjelder mat og trening? 2. Er det dumt av meg å hoppe over kveldsmat? Har det innvirkning på vekta mi? (at jeg blir tyngre) 3. Noen råd for hvordan jeg kan bli tynnere?

 

Spørsmål
Hei. Jeg er en jente på 15!
Høyde: 161 cm
Vekt: 67-69 kg

Hater å være sånn. Har veldig lyst til å gå ned 10 kg :S Hadde jeg vært normal eller bittelitt over normalen, hadde jeg hatt et perfekt liv! Så jeg har bestemt meg for å bli normal.

Kan ikke byttelåne klær med vennnene mine, jeg passer ikke inn i noe.. Har ikke en jævla dongeribukse, INGEN som passer og jeg har vært OVERALT i ALLE butikker. Har for feite lår og rumpe, og er for kort i beina. Når jeg kjøper klær må jeg alltid tenke på: "Nei den kan jeg ikke kjøpe, da kommer de store armene mine fram" osv. Rett og slett HATER det :(

Ihvertfall, her får du kostholdet mitt.

Frokost ukedager: 1-2 brødskiver med sunt pålegg, feks salami med eller uten agurk på og sånn.

Lunsj ukedager: 2 brødskiver med sunt pålegg, samme som frokost.

Middag: Variert, spiser oftest 2 poteter og litt grønsaker + kjøtt og sånn. Kanksje litt mye middag

Spiser kanskje bare en frukt eller noe smått etter middagen, men ofte spiser jeg ingenting etter middag.Har ikke matlyst på kveldene!
---
frokost i helgene: 3-4 brødskiver med nugatti
lunsj: en frukt/ingenting
middag: samme som over
kveldsmat: ingenting/av og til frukt


Jeg trener mandag, tirsdag og torsdag fast. (Økter på 1,5 time) Jogger av og til i helgene hvis det er vær til det og har styrketrening etterpå. Skal begynne å skjerpe dette slik at jeg har styrketrening hver helg. Men ofte i helgene har jeg fotballkamper og håndballkamper!


ok, så over til spørsmålene.
1. jeg går alltid opp i vekt, har hatt samme høyde ganske lenge. Hva gjør jeg feil når det gjelder mat og trening?

2. Er det dumt av meg å hoppe over kveldsmat? Har det innvirkning på vekta mi? (at jeg blir tyngre)

3. Noen råd for hvordan jeg kan bli tynnere?
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei,
Du er kjempeflink til å trene, fortsett med dette. Veldig bra at du setter av faste dager til å gjøre dette, da er det ikke så lett å avlyse det:)

For å gå ned i vekt er det viktig med et sunt, variert kosthold i tillegg til fysisk aktivitet (som du bedriver mye av). Det er nok noen ting i kostholdet ditt du kan forbedre.

Salami er ikke sunt, det inneholder mye dårlig fett som kroppen ikke trenger. Derfor bør du begrense inntaket av dette. Samme med nugatti, det inneholder massevis av sukker og fett, og bør helt klart byttes ut med noe annet. Velg andre pålegg som: kokt skinke, kyllingpålegg, mager leverpostei, mager servelat, cottage cheese, mager prim, rekesalat og lignende, tunfisk, crabsticks, fiskepudding, smøreoster og annet. Bruk masse grønnsaker både som mellommåltid og til frokost, lunsj og middag. Grønnsaker er veldig sunt, inneholder lite kalorier, men mye fiber og vitaminer. Spis gjerne masse av dette i stedet for søtsaker, snacks og brus. Godteri og snacks bør man begrense til maks en dag i uken.

Andre matvarer du bør velge mer av er:
* Grovt brød
* Magre melkeprodukter (for eksempel lettmelk eller ekstra lett, kesam i stedet for rømme, magre yoghurter uten for mye sukker)
* Magre kjøttprodukter (kjøtt man ikke kan se fettet på)
* Vegetabilske produkter som olje og myke margariner i stedet for hardt smør.
* Fisk
* Frukt

Hvis du ikke føler behov for å spise kveldsmat trenger man ikke dette. Pass bare på at du spiser frokost, lunsj og middag med maks 4 timers mellomrom. Gjerne også 1-2 mellommåltider hver dag (en frukt, rå grønnsak, en yoghurt med müsli, et knekkebrød med pålegg). Husk at dette måltidsmønsteret bør gjelde hver eneste dag, også i helger og ferier. Du bør derfor spise en vanlig lunsj også i helgen.

Opplysningene du har oppgitt om trening er meget bra. Kjempe bra om du klarer å få inn fast joggetur med styrketrening i helgen i tillegg. Det ser ut til at du da vil trene nok. Jeg vet ikke hvordan hverdagsaktiviteter du ellers holder på med, men hvis du har en ellers lite fysisk aktiv hverdag kan du prøve å øke aktivitetsnivået noe der. Hvis du trener 3 økter i ukedagene, 1,5 time, pluss 1-2 økter i helgene, har en ellers normalt fysisk aktiv hverdag og følger kostholdsrådene vil du med STOR sannsynlighet gå ned i vekt. Du må huske å være tålmodig (uansett så kjedelig tålmodighet er noen ganger). Det tar tid for kroppen å tilpasse seg nye situasjoner, og de synlige effektene fra trening og sunt kosthold kommer over tid.

Dette vil gå bra. Lykke til med en sunn livsstil!
Vennlig hilsen treningskonsulenten og ernæringsfysiologen, ung.no.
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om prevensjon og graviditet?

Når oppstår graviditetstegn som ømme bryst, kvalme og trøtthet?