Hopp til hovedinnholdet

Jeg pådro meg en skade under fotballtrening, og hadde et treningsopphold på ca 5 måneder. Nå har jeg lagt på meg litt og vil gjerne få tilbake min gamle kropp! Tips?

Gutt 16 år
 

Spørsmål
Hallo! Eg er ein gut som blir 16 om ikkje mange månadane. I januar 2008 hadde eg eit uhell. På fotballtreninga fekk eg ein ganske stor vridning i ankelen og ein del leddbånd rauk. Eg gjekk på krykker i 2 veker, og var ikkje i fysisk aktivitet på ca. 5 månader. Ankelen var stiv og vond, men etter at eg hadde jogga i 1 månad, starte eg med fotball igjen. Dette var etter sommarferien.

No har eg trent i ca. 2,5 månader etter skaden (ikkje i haustferien) og har lagt på meg ein del i denne perioden. I januar 2008 hadde eg ein nokså flot kropp. Eg vegde då ca. 75kg og var ca 172 høg. No er eg ca. 82 kg og ca 173-174 høg. Eg har ganskje breie beinmasse for å kalle det det. Altså beinet inne i armane etc. Foreldra mine er litt store også, men eg ønskjer ikkje å få same fasong som dei.

Eg vil få tilbake min gamle kropp og søkjer hjelp frå DEG!

mvh. Fotballspelar!
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Det er en naturlig reaksjon kroppen din har hatt. Når kroppen er vant til å belastes jevnt og har opparbeidet god forbrenning, vil en del muskelmasse "omdannes" til fett når plutselig aktivitetsnivået faller drastisk. Også forbrenningen vil avta. 5 måneder med lite fysisk aktivitet er ganske lenge, og på den tiden har nok forbrenningen blitt en del lavere.

Denne utviklingen er noe du fint kan gjøre noe med. Du må rett og slett øke aktivitetsnivået ditt utover det nivået du ligger på nå. All fysisk aktivitet bidrar til å øke forbrenningen igjen. I tillegg er det viktig at du spiser sunt, variert og regelmessig.

Du bør legge vekt på utholdenhetstrening, helst kombinert med noe styrketrening. Fotball er en typisk utholdenhetsaktivitet. Det er også jogging, sykling, svømming, ski/skøyter, ro/padling, step eller dans. Styrke kan du enten trene med kroppen som belastning, eller med ytre belastning (vekter, apparater). Prøv å tren minst 3 økter i uka, gjerne 4-5. Mesteparten av treningen bør være utholdenhetstrening. Grunnen til det er at denne treningsformen bidrar i størst grad til økt forbrenning.

Les mer om de forskjellige treningsformene ved å klikke her: Utholdenhetstrening, styrketrening.

Husk å være tålmodig. Det tar ofte lengre tid å komme tilbake til der du var tidligere, enn det tok deg å gå fra det gamle til der du er nå. Tenk fremover, og tenk positivt. Du vil med økt aktivitetsnivå hele tiden forbedre situasjonen din.

Når det gjelder kosthold er det viktig at dette er variert. Det vil si at det bør inneholde litt av alt, men man bør velge mest:
* Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger uten for mye sukker)
* Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, magre yoghurter med minst mulig sukker)
* Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt skinke, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
* Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg
* 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltid.
* Vegetabilske produkter som olje og myk margarin i stedet for hardt smør.

Godteri og snacks bør man begrense til en dag i uken.

I tillegg er det viktig å ha et regelmessig måltidsmønster med 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og evt kveldsmat) og 1-2 mellommåltider. Mellommåltidene skal være mindre enn hovedmåltidene og kan ofte være en rå gulrot, kålrot, en yoghurt med litt grov müsli eller et grovt knekkebrød med pålegg. Pass på at du spiser deg akkurat passe mett til hvert hovedmåltid, spiser du for lite kan dette øke småspising gjennom hele dagen.

Lykke til med en sunn livsstil!
Vennlig hilsen ernæringsfysiologen og treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse


Quiz: Hva vet du om samer?

Hva heter den samiske kulturfestivalen som arrangeres hvert år i Kåfjord i Troms?