Hopp til hovedinnholdet

Jeg veier litt for mye til høyden min og vil gjerne ned i vekt. Spiser riktig så spør ikke om hjelp der, men synes det er vanskelig å motivere seg for trening. Noen tips?

Jente 13 år
 

Spørsmål
jeg er en jente på 13 år og er 1.53 cm høy.. jeg veier litt mye for høyden min .. 65 kg.. jeg vil gjerne ned mellom 15-20 kg.. jeg har ganske mye muskler på kroppen og jeg har hørt at muskler veier 3 ganger så mye som fett.. jeg vil gjerne ned 15-20 kg innen 4 måneder, og jeg er flink med maten så den trenger jeg ikke hjelp med. jeg spiser sunt. jeg spiser hver 3 time ofte og lite og bare sunn mat.. så jeg bare lurer på treningen?
men en ting til.. hvordan får man bedre motivasjon?
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 13 år!

Jeg tror jeg har svart på et spørsmål fra deg angående det samme temaet for ikke lenge siden. Du hadde satt opp en treningsdagsplan som innebar forskjellige aktiviteter. Noe jeg syntes var kjempe bra.

Jeg kan si litt om generelle råd for aktivitetsnivået. Hver dag bør du være fysisk aktiv i minst 1 time. Dette kan være hverdagsaktiviteter, som å gå eller sykle hvis du skal et sted, gå trapper fremfor rulletrapp/heis, hjelpe til hjemme med husarbeid og hagearbeid og lignende. Det er viktig å kjenne at pulsen øker og at muskulaturen blir litt sliten i løpet av dagen. Slik aktivitet holder forbrenningen oppe gjennom hele dagen, og er et viktig bidrag for vektreduksjonen. Kanskje du kan gjøre noen små endringer her også?

I tillegg bør du trene hver uke, helst flere økter. Dagsplanen du skrev i ditt forrige spørsmål var meget gunstig. Tren gjerne hver dag. Eneste er hvis du trener hardt. Da bør du ha en roligere dag mellom de harde. Dersom du holder intensiteten på lav eller moderat kan du trene hver dag. Du kan trene hver dag selv om noen økter gjennomføres med høy intensitet, men ikke to hardøkter to dager på rad. Fordel de hardere øktene utover i uka.

Når det gjelder motivasjonen for å trene må jeg si det samme som sist. Mange sliter med å komme i gang med treningen. Ofte settes treningen til side for andre gjøremål, og en lager seg selv unnskyldninger for å "slippe" å trene. Her må du være disiplinert og følge planen din. Treningen er en del av hverdagen, og like viktig som alt annet. Derfor bør ikke treningen settes til side for andre gjøremål. Det er alltid tid til en treningsøkt. Hvis du ikke rekker hele planen, gjør hvertfall noe hver dag:)

Prøv å ha det morsomt med treningen. Gjennomfør gjerne øktene sammen med andre, og ha det moro. Det er viktig!!!

Altså. Fra og med nå er treningen en del av hverdagen. Ta deg tid til det. Lag deg en treningsukeplan, og følg den. Ha det moro med aktivitetene og se på de helsemessige gevinstene som en bonus.

Noe av dette har jeg sagt i et tidligere svar til deg. Prøv å være bestemt på at du skal gjennomføre treningen. Finn aktiviteter du liker, og kos deg med trening. Du kan gi deg selv belønning når du har gjennomført en god treningsøkt. F.eks kan du etter treningen gjøre det morsomste du vet om. Ha som kriterie at for å kunne gjøre det morsomste du vet, så må du ha gjennomført en god treningsøkt (kanskje blir treningen det morsomste du vet snart???). Så kan du nyte det å gjøre det morsomste du vet, enda mer enn du ville gjort uten treningen i forkant. Dette er bare noen mulige tips du kan prøve. Jeg tror det viktigste er at du klarer å ha det moro med fysisk aktivitet. Sett deg mål for økten, og jobb for å nå målene:)

Dette klarer du. Ha troen på deg selv. Jeg tror at du klarer dette:)

Lykke til
Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om sunt og usunt?

Hvor mye vann er det lurt å drikke hver dag?