Hopp til hovedinnholdet

Hvorfor blir jeg svimmel og trett under trening? Kan stress forhindre at jeg mister magefett?

Jente 20 år
 

Spørsmål

Når jeg trener blir jeg ofte svimmel og skikkelig trett. Dette er spesielt når jeg springer intervaller, men også ved tung styrketrening. Jeg begynner å gjespe og føler at jeg må puste og pese så mye mer enn alle andre, spesielt ved kondisjonstrening. Føler at jeg blir unormalt sliten. Jeg trener regelmessig og har trent regelmessig lenge, og burde være i relativt god form. Jeg spiser passelig sunt, sover som regel mellom 6-8 timer om natten og har det godt ellers. Dette setter en demper for treningen og motivasjonen min for å trene, fordi jeg ønsker å bli i bedre form og få bedre kondisjon - men føler liksom aldri at det blir bedre...? Føler også at jeg ikke slanker meg noe særlig, til tross for at jeg spiser sunt og kun koser meg litt i helgene. Kan det være stress som forårsaker at jeg ikke mister magefettet? Jeg er fulltidsstudent og bor hjemmefra, noe som gjør at jeg ofte lengter hjem. Kjæresten min er bortreist i en lengre periode, noe som også kan være med på å forårsake stress.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Kroppen er et kompleks system, og den er nok ikke ferdig utforsket enda. Underhudsfett og stress er en av de mange tingene som det forskes på. Mye stress og over lang tid utløser et hormon kalt kortisol, som antas å ha en viss negativ effekt i forhold til vektøkning/fettforbrenning. Stress kan skyldes så mangt. Det er ofte selvpåført, i forhold til de forventningene man har til seg selv og omverdenen, og det er fullt mulig å ta kontroll over stressnivået. Til det finnes det mange teknikker og treningsmetoder, slik som yoga/mindfulness, tai-chi, meditasjon, rolig/lett trening i et jevnt tempo - for eksempel som svømming eller lett jogging, pusteteknikker, osv.


Hovedårsaken til overvekt og høy fettprosent er imidlertid fremdeles fordi energiinntaket er for høyt og energiforbruket for lavt. Hvis du trener 5-6 ganger i uka, så er jo ikke aktivitetsnivået noe problem. Kostholdet kan nok alle og enhver ta en regelmessig sjekk av. Her kan du finne flere tips til hvordan du bør spise for å få mest mulig ut av treningene dine.  

Det kan være flere årsaker til at du er svimmel og trett under trening. Det kan være mangeltilstander i kroppen, forårsaket av et mangelfullt kosthold, eller eventuelt på grunn av underliggende sykdom. Det kan være fordi du ikke er topp motivert. Det kan være fordi du har for kort oppvarming og egentlig aldri får treningsøkten skikkelig i gang, osv. Det sistnevnte er kanskje det som er enklest å gjøre noe med. Kroppen skal være skikkelig gjennomvarm og svett av oppvarmingen. Du skal bruke minst 15-20 minutter i form av gradvis høyere intensitet, som for eksempel med løping, sykling, elipsemaskin, romaskin, etc., før du begynner på intervaller eller styrketrening. Har du en normal kroppsfunksjon så bør du med andre ord bli skikkelig svett av oppvarmingen.

Vennlig hilsen fysioterapeuten

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer


Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(Kommentaren blir synlig ved redaksjonens godkjenning. HTML-tagger fjernes)

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse