Hopp til hovedinnholdet

Hvordan lage en treningsplan for å bli bedre i innebandy?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei Jeg har spilt innebandy i 2 år, og vil bli bedre. Jeg har lyst til å lage en treningsplan, slik at jeg skal bli bedre. En treningsplan bør ha en slags oppvrming, også fysisk aktivitet og deretter en rolig avslutning. Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med de ulike treingene jeg bør gjøre. hva burde jeg ha som oppvarming for eksempel?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Hvordan treningsplanen skal se ut avhenger litt av hva du har til rådighet av utstyr og treningssal. Hvis det er innebandy som er det du ønsker å bli god på, så må du først og fremst spille mye innebandy. Et par treninger i uken holder for eksempel ikke til å få best mulig fremgang. Har du bare muligheten til noen få fellestreninger i uken, så må du derfor se på hvordan du kan få til flere innebandytreninger sammen med kompiser, eventuelt fylle på med ishockey/landhockey.

I tillegg kan du selvsagt trene for deg selv, og da kan du løpe, trene styrke, gjøre triksing og teknikktrening med innebandykølla, osv. Det er helt riktig at du bør ha en oppvarmingsdel, en hoveddel som fokuserer på den fysiske biten, også en rolig avslutning. Oppvarmingsdelen kan selvsagt være litt løping, og deretter rolige tekniske øvelser (for eksempel slalom/hinderløype med ball gjennom hinder og hopp, løft av ballen, osv. Som hoveddel er det for eksempel mulig å gjøre spensthopp, utfall, enbens knebøy, balanseøvelser, kryssende enbens hopp over linje, sit-ups, 180 graders rotasjonshopp, osv. Her finner du en del spenstøvelser du kan plukke fra, og her finner du basisøvelser. Du skal jo ikke hoppe høyt i luften under innebandy, men spenstrening er en fin måte å øke eksplosiviteten i musklene, slik at du blir raskere. I tillegg kan du selvsagt trene hurtighetstrening i form av hurtige retningsforandringer (sett opp kjegler), 30-40 meter stigningsløp, hurtighet på stige (frekvenstrening), osv.

 

 

Vennlig hilsen fysioterapeuten

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hurtighetstrening

sprint (colourbox.com)

Hurtighet er en persons evne til å forflytte seg raskest mulig over en kort distanse. Les hvordan du kan trene hurtighet.

Les mer

Spensttrening

spensttrening (colourbox.com)

Spenst er en persons evne til å hoppe høyt eller langt, med eller uten tilløp. Noen eksempler på idretter som krever god spenst er skihopp, friidrett (spesielt tresteg, lengde- og høydehopp), volleyball, basket og turn.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(Kommentaren blir synlig ved redaksjonens godkjenning. HTML-tagger fjernes)

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett