Hopp til hovedinnholdet

Kan dere hjelpe meg til å gå ned i vekt?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er ei jente på 15 og veier 72 kilo når jeg er 1.64,5cm høy, jeg føler meg overvektig til tider, og jeg er veldig ubehaget av å vise fram kroppen min til andre, fks å bade om sommeren eller å ha svømming på skolen. Jeg ønsker å "gå ned i vekt", jeg har lest over alt at man ikke skal gjøre det under puberteten, men jeg er så usikker og lei av å se på meg selv, at det går utover helsa mi, og vil endre på det. Greia med meg er at jeg er ekstrem kresen, jeg spiser ikke vanlig kjøtt (eks. Biff, fisk, kotletter, kylling osv.) men nesten bare pølser og kjøttpudding. Så det er vansklig for meg. Jeg vil så gjærne ha en fin kropp som jeg er fornøyd med, men jeg klarer det ikke, føler at alle går i mot meg når jeg sier jeg trener, og at de sier at jeg ikke får det til. Kan dere hver så snill å hjelpe meg? Jeg klarer ikke få det til. Mvh meg

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Så flott at du skriver inn til Ung.no. Det sier meg at du er motivert til å gjøre noe med din livsstil. Jeg anbefaler deg å snakke med dine foreldre å be om hjelp til livsstilsendring. Du bør også ha gode veiledere rundt deg som kan følge deg opp når du skal gå ned i vekt. 

Du bør tenke livstilsendring framfor slanking. Å gå ned i vekt går alltid ut på å øke aktivitetsnivået og å redusere kaloriinntaket. Det handler om å endre på vaner og planlegge kostholdet og aktivitetsnivået. Alle kan i utgangspunktet gjøre det, selv om det kan være vanskelig å endre på dårlige vaner som du har hatt i mange år. Å endre på vaner betyr at det er noe du skal gjøre resten av livet.

Kjøttfarse og kjøttdeig er usunt og tilsatt mye fett. Du bør derfor begrense det. Hva med å prøve å lære deg å spise sunnere mat. Lag det til et mål. Smak på nye retter. Ikke gi opp selv om du ikke liker det med en gang. Prøv mange ganger. Til slutt vil en gjerne like det.

Noen ønsker å begynne i det små ved å endre på noen få ting, mens andre går med drastisk til verks. Hvilke usunne vaner har du som du kan endre på? For eksempel er det lurt å kutte ut godteri, brus/sukkerholdige drikker, boller/hvetebakst og annen snacks i ukedagene. Hvis man skal kose seg bør en kun gjøre det en gang i uka og da bør en også begrense seg. Mange vil gå ned i vekt bare ved å kutte ut dette fra kostholdet i ukedagene.

Jeg tenker at foreldrene dine bør involveres. Det er de som kjøper inn mat til huset, samt lager middag. Hvis du skal gå ned i vekt bør de som sagt hjelpe og motivere deg til vektnedgang. Hvis dine foreldre ikke er interessert i å hjelpe anbefaler jeg deg å ta kontakt med helsesøster. Helsesøster kan kontakte dine foreldre.

Når det gjelder trening så er det viktig å bevege seg en time om dagen. Gå til skole, venner framfor å ta buss. Gå opp trapper framfor rulletrapp. Alt hjelper! Hvis du synes det er tungt å trene så gå en raskt tur hver dag. Du trenger heller ikke å fortelle andre om hva du holder på med. Å få kommentarer om at dette klarer du ikke er lite motiverende og kan føre til at du mister trua på deg selv. Husk at du klarer det hvis du er motivert og har et sterkt ønske om å endre livsstil. 

Her er en liste med forskjellige råd som kan hjelpe deg:

1. Tren regelmessig fettforbrennende trening. Det vil si trening der du blir svett og sliten, og som gjerne varer i timesvis. Det kan være jogging, sykling, svømming, padling, langrenn, rollerblades, fjellturer, aerobic, dansing etc. Start gjerne forsiktig. Det kan være nok med 15 minutter til å begynne med. Deretter øker du både treningslengden, hyppigheten på treningsøktene og intensiteten gradvis.

2. Spis regelmessig 4 - 5 ganger om dagen. Du skal ikke sulte deg! La det være mindre måltider og reduser kaloriinntaket blant annet ved å spise mer grønnsaker enn poteter/ris/pasta og fjærfe, kjøtt og fisk. Forsøk å spise mer fisk og fjærfe enn kjøtt, slik at du ikke blir for tung i kroppen når du skal trene senere på dagen. Spis frukt og grønnsaker til mellommåltider.

3. Drikk alltid et glass vann før hovedmåltidene. Det fyller opp magen og gjør at du får en tidligere metthetsfølelse.

4. Reduser saltinnholdet i maten. Unngå ferdigmat, snacks og poseprodukter som ofte inneholder mye salt.

5. Kutt ut sukker og sukkerholdige matvarer, samt annet snop/snacks.

 

Når man er ung, bør man ikke slanke seg uten kyndig veiledning fra voksne. Det er fint å ta dette opp med helsesøster eller fastlegen din. Helsesøster har høyde- og vektkurven din som du har fulgt siden du var født. Da kan du få informasjon om hva som er normalt og eventuelt trygge råd om hva du kan gjøre om du trenger å gå opp eller ned i vekt, uten at det går utover din helse.

Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster



 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse